De panne bij de balanscentrale deze woensdagochtend (30 aug) heeft de planning van ITAA-leden onder druk gezet. Het ITAA heeft daarom aan de NBB en de FOD Economie gevraagd om de toepassing van de toeslagen voor laattijdige indiening met één dag uit te stellen.
[Update: 5 september 2023, 13.30 uur]
Ten onrechte aangerekende tarieftoeslagen
De NBB heeft drie mogelijke situaties uitgewerkt voor wie jaarrekeningen op 1 september 2023 heeft neergelegd en ten onrechte toch een tarieftoeslag heeft gekregen:
- De jaarrekening is al gepubliceerd en tarieftoeslag betaald
=> de NBB zal de tarieftoeslag terugbetalen in de loop van de maand september. - De jaarrekening heeft de status ‘Betaling opgestart’
=> de klant moet de ‘betaling annuleren’ (opgelet: NIET de neerlegging annuleren). Dat kan ook via ‘betaling beheren’ en vervolgens klikken op de button ‘betaling annuleren’. Zo komt men terug op status ‘Klaar voor betaling’ en dan moet de klant een e-mail sturen naar helpdesk.BA@nbb.be met vermelding van het ondervonden probleem en het ondernemingsnummer van de jaarrekening.

- De jaarrekening heeft de status ‘Klaar voor betaling’
=> de klant moet een e-mail sturen naar Helpdesk.BA@nbb.be met uitleg over het probleem en met vermelding van het ondernemingsnummer van de jaarrekening. De NBB zal zo snel als mogelijk de toeslag manueel verwijderen en de klant meedelen dat hij kan overgaan tot betaling.
[Update: 4 september 2023, 10.00 uur]
Uit feedback van verschillende leden blijkt dat de applicatie het hele weekend opnieuw niet beschikbaar was.
[Update: 31 augustus 2023, 18.20 uur]
De toepassing van de tarieftoeslagen wordt met één dag uitgesteld. Tot 2 september 2023.
Zie de officiële communicatie van de NBB: https://www.nbb.be/nl/artikels/tarieftoeslag-uitgesteld-toeslag-voor-laattijdige-neerleggingen-pas-van-toepassing-vanaf.
[Update: 31 augustus 2023, 10.05 uur]
Op donderdagvoormiddag (31 aug) is de applicatie opnieuw niet beschikbaar.
[Bericht van 30 augustus 2023, 17.15 uur]
Niet overdreven en heel natuurlijk gezien het ongemak voor bedrijven en hun adviseurs
Het ITAA wil niet dat de getroffen bedrijven de toeslag moeten betalen en vervolgens via een lange administratieve procedure een korting op de toeslag moeten aanvragen. Dat zal de kosten voor zowel bedrijven als overheidsfinanciën alleen maar verhogen.
Het ITAA roept beide instanties op om samen te werken aan een snelle en pragmatische oplossing.
Het is betreurenswaardig dat dit soort incidenten tot discussies blijven leiden: een storing moet leiden tot uitstel zonder discussie. Het ITAA blijft in deze richting werken.