Sinds 9 augustus 2018 is het verboden voor handelaars om klanten een toeslag of extra kost te vragen voor betalingen met een betaalkaart of via overschrijving of domiciliëring, zowel in de winkel als online. Uit een onderzoek van de FOD Economie blijkt echter dat in maar liefst 59% van de inkomende meldingen een overtreding is vastgesteld.
Meer dan de helft in overtreding
“In 2021 kwamen er 320 meldingen binnen van consumenten die zeiden dat ze onterecht kosten hadden betaald. Het ging daarbij soms om een vast bedrag van 30 of 50 cent maar in de meeste gevallen werd een percentage van 2 à 2,5 % van het aankoopbedrag aangerekend. Om perk en paal te stellen aan dergelijke praktijken, startte onze Economische Inspectie een onderzoek naar de websites waarover we klachten ontvingen via het meldpunt van de FOD Economie”, aldus Lien Meurisse, woordvoerster FOD Economie.
Wat als er toch nog kosten voor betalingen met de kaart aangerekend worden?
Als u als accountant of belastingadviseur merkt dat een handelaar kosten aanrekent voor kaartbetalingen, kan u de handelaar er gerust over aanspreken en zeggen dat dat niet wettelijk is.
Consumenten kunnen dit ook melden bij de FOD Economie via meldpunt.belgie.be.
Bron: FOD Economie