Toegang tot eStox

Steeds meer leden ontdekken het elektronische effectenregister eStox. Hieronder vindt u enkele veelvoorkomende vragen rond de toegang ervan.

Wie heeft toegang tot eStox?

Alle externe en interne leden van het ITAA hebben automatisch toegang tot eStox via het ITAA-portaal: https://portal.itaa.be. Ze kunnen zowel in eigen naam inloggen als in naam van een kantoor dat lid is van het Instituut. De hoofdcontactpersoon van een kantoor duidt via het portaal aan wie mag inloggen in naam van het kantoor, zie hieronder.

Externe stagiairs kunnen inloggen via hun btw-nummer natuurlijke persoon of via een kantoor dat lid is van het Instituut.

Interne stagiairs en medewerkers van het kantoor kunnen enkel inloggen in naam van een kantoor dat lid is van het Instituut.

Kunnen medewerkers een aparte toegang krijgen tot eStox?

Oorspronkelijk werden medewerkers rechtstreeks in eStox toegevoegd per dossier. Intussen worden medewerkers toegevoegd via het ITAA-portaal zodat ze toegang hebben tot eStox en de opleidingen in naam van een kantoor dat lid is van het Instituut.

De hoofdcontactpersoon van het kantoor kan dit regelen via het portaal https://portal.itaa.be onder “kantoren” > “toegang tools”. Onderaan de pagina is een gele knop “Toegang verlenen tot tools”. Wie al in de database zit, kan toegevoegd worden in het veld door eerst de achternaam te typen. Voor nieuwe medewerkers kan de hoofdcontactpersoon een online formulier invullen via de “link” in het pop-up scherm, zie afbeelding.

Zodra iemand in onze database zit, is onze tussenkomst dus niet verder nodig.

Mag ik als lid of medewerker inloggen via itsme?

De toegang via itsme is voorbehouden voor klanten en derde partijen. Zowel leden als medewerkers van kantoren die lid zijn van het Instituut dienen in te loggen via het ITAA-portaal: https://portal.itaa.be.

Wanneer u inlogt via itsme, doet u dit immers enkel via uw e-mailadres. Iemand van uw kantoor kan u toevoegen aan een dossier, maar niet aangeven dat u deel uitmaakt van het kantoor. Daardoor zullen niet alle functionaliteiten naar behoren werken. Bovendien hebben wij intern geen zicht op wie rechtstreeks in eStox toegevoegd werd en kunnen we u dus ook niet verder helpen.

Waarom moet ik inloggen via het ITAA-portaal?

Wanneer u inlogt via het portaal, dan bent u ook ingelogd in eigen naam, maar selecteert u daarenboven ook het kantoor waarvoor u inlogt uit het keuzemenu. Enkel dan zal u de correcte UBO-mandaten zien in eStox en de dossiers en concepten van uw kantoor.

Ook voor de facturatie is dit de enige manier om te zorgen dat de facturatie correct verloopt en op naam van het kantoor. Hier vindt u meer uitleg daarover: https://blog.be.accountants/nl/article/estox-facturatiegids/10108.

Wat als ik ingelogd heb via itsme?

Indien u inlogt via itsme met hetzelfde e-mailadres als datgene wat bekend is bij het instituut, zal u de volgende keer dat u in eStox probeert in te loggen via het portaal de melding krijgen dat u niet de nodige rechten heeft.

Om dit op te lossen, mag u de servicedesk contacteren: servicedesk@itaa.be met de volgende informatie:

  • E-mailadres waarmee u inlogt
  • Tijdstip en dag van de mislukte inlogpoging
  • Print screen van de foutmelding

Uw toegang wordt vervolgens door de technische dienst van eStox teruggezet op uw ITAA-profiel.

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Yaisa Rappé

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Na de lange onderbreking van de dienstverlening op 3 en 4 juli eiste het ITAA een reactie van de FOD en het kabinet van de aftredende minister. De minister heeft...
De beroepsvereniging OECCBB (“l’Ordre”) heeft, samen met haar voorzitter Gérard Delvaux, haar ondervoorzitter Emmanuel Degrève en vier van haar leden, een procedure in kortgeding tegen het ITAA ingesteld. De beroepsvereniging...
De nieuwe versie van eStox (1.27) bevat een reeks nieuwe functionaliteiten die de flexibiliteit en het gebruiksgemak verbeteren. De nieuwe versie laat nu toe om een specifieke gebruiker en/of een...
Op 12 september werd een nieuwe release van eStox uitgevoerd. Met deze nieuwe update (v1.26.0) worden een reeks functies toegevoegd, verbeterd of gewijzigd. Zo zal je toegangen tot registers kunnen...
FOD Financiën is zich bewust van de digitale uitdagingen in de accountancysector en streeft naar een dienstverlening op maat van de gebruiker. Daarom startte de overheidsdienst in 2022 in samenwerking...
Het is een jaarlijks weerkerend fenomeen. Verschillende mediagroepen helpen hun lezers, kijkers of luisteraars bij het invullen van hun belastingaangifte. Dit jaar deden de verschillende journalisten van HLN/VTM Nieuws, RTL-TVi...
Dit is een algemeen bericht naar aanleiding van feedback van onze leden. Indien je de factuur met de ledenbijdrage normaal hebt ontvangen en eventueel al hebt betaald of de betaling...
De nieuwe Raad is op 6 juni 2023 voor het eerst na de algemene vergadering van 22 april 2023 samengekomen. Een van de agendapunten was de samenstelling van het uitvoerend...
De nieuwe regeling voor de aangiftes in de personenbelasting (inkomstenjaar 2022) stelt je voor uitdagingen. Niet alleen ophet vlak van werkdruk, maar ook communicatie. Je cliënten moeten helder en snel...
De gesprekken tussen de IT-ontwikkelaars van de verschillende administraties binnen FOD Financiën en het ITAA verliepen niet altijd even vlot, vaak waren ze zelfs onbestaande. Er ontstond een soort leemte...