Zoals u ongetwijfeld weet, is de kwaliteitstoetsing sinds oktober 2024 van toepassing op al onze beroepsbeoefenaars (bijgevolg niet de interne leden). Voor (fiscaal) accountants is dat nieuw. Voor hen gold sinds de oprichting van het ITAA immers een tijdelijke vrijstelling van vier jaar.
Begin 2024 heeft de Raad van het ITAA overigens de eerste toetsers met de titel van (fiscaal) accountant benoemd.
Het ITAA wijdt een uitgebreid artikel aan dit onderwerp in het ITAA-Zine van oktober, dat eind deze maand verschijnt.
Hieronder vinden jullie alvast een voorproefje van het artikel. Dit is een interview met Morgane Depriez en Hein Vandelanotte, verantwoordelijken van de cluster Beroep en Kwaliteit.
1. Kwaliteitstoetsing, wat houdt dat in?
We zijn ervan overtuigd dat kwaliteitstoetsing vooral een gelegenheid is om met een confrater de werkprocedures binnen een praktijk te bespreken. Op die manier streven we naar voortdurende verbetering.
Kwaliteitstoetsing is een cruciaal onderwerp voor het Instituut, en de verschillende facetten ervan komen regelmatig aan bod in artikelen en tijdens evenementen (jaarlijks congres, ITAA on the road, opleidingen enz.). Een geïnformeerd lid is er twee waard!
2. Wat verandert er in 2024 op het vlak van kwaliteitstoetsing?
2024 is een sleuteljaar voor de kwaliteitstoetsing. Met het oog op de harmonisering van de kwaliteitsbenadering en de Antiwitwaswet (AWW) wordt de kwaliteitstoetsing van toepassing op alle beroepsbeoefenaars (bijgevolg niet de interne leden). Om de veralgemening van de kwaliteitstoetsing vlot te laten verlopen en goed ingang te doen vinden, wil het Instituut zoveel mogelijk luisteren naar specifieke vragen van leden.
3. Wat zijn de doelstellingen van de kwaliteitstoetsing voor het lid waarop ze betrekking heeft, maar ook voor de toetser?
Jaar na jaar, kwaliteitstoetsing na kwaliteitstoetsing, ontvangen we vele en uiteenlopende getuigenissen van leden en toetsers. We stellen ons geregeld de vraag: hoe kunnen we de doelstelling van de kwaliteitstoetsing bereiken en er tegelijkertijd op toezien dat het een constructieve ervaring is voor de leden en toetsers?
In die zin legt de nieuwe aanpak de klemtoon op begeleiding waarbij de toetser zijn ervaring en kennis met het lid kan delen en tegelijkertijd naar hem luistert.
Zo krijgt het lid een externe kijk op zijn procedures, met de mogelijkheid hierover van gedachten te wisselen. Het lid kan ook eventuele lacunes detecteren en bevestigd worden in zijn algemene functioneren.
4. Is er volgens u een correlatie tussen de kwaliteitstoetsing en de kwaliteit van de dienstverlening die een accountant/belastingadviseur zijn cliënten aanbiedt?
Inderdaad, aangezien de kwaliteitstoetsing tot doel heeft om te sensibiliseren en te wijzen op de vele verplichtingen en risico’s die inherent zijn aan het beroep, kunnen we van een correlatie of virtueuze cirkel spreken.
in dit verband is het voordeel van een kwaliteitstoetsing dat de .toegepaste procedures kunnen worden geformaliseerd.
5. Hoe kan men zich op een kwaliteitstoetsing voorbereiden?
Er verlopen enkele maanden tussen de aankondiging en de kwaliteitstoetsing zelf. Vandaar dit eerste advies: zorg ervoor dat het voorbereidende werk over deze periode wordt gespreid. Een tweede advies is om het platform BeExcellent te raadplegen en te gebruiken. Daar vinden leden immers alle nuttige vragenlijsten en checklists.