Dag van de kwaliteitstoetsing 2021: De gelegenheid om opnieuw de balans op te maken met de toetsers en de leden van de Commissie kwaliteitstoetsing

Het ITAA organiseert jaarlijks een Dag van de toetsers, een vormings- en ontmoetingsdag voor alle toetsers die opdrachten van kwaliteitstoetsing verrichten voor ons Instituut en voor de leden van de Commissie kwaliteitstoetsing. Op 1 december 2021 vond de Dag van de toetsers 2021 plaats. Normaal diende deze dag, die jaarlijks wordt georganiseerd, in het Instituut door te gaan. Door de verslechterde gezondheidssituatie en de toegenomen regeringsmaatregelen aan het eind van 2021, moesten we er helaas voor kiezen om de vormingsdag voor het tweede jaar op rij 100% digitaal te houden.

We hopen dat het komende jaar ons de gelegenheid zal geven om onze toetsers in het Instituut te ontmoeten in het kader van een normaal georganiseerde vorming met fysieke aanwezigheid. Om dit te doen werd een deel van het programma uitgesteld tot juni 2022 in de hoop dat tot dan niets ons in de weg zal staan om die belangrijke dag te organiseren.

Door die nieuwe dag zullen we de gelegenheid krijgen met de toetsers de verschillende te bespreken punten te overlopen na de enquête die we hen hebben voorgelegd. Op die punten zullen we zeker nog terugkomen. We danken dus alle toetsers die aan die enquête hebben deelgenomen voor het geven van hun mening en het delen van hun ervaringen op het terrein, die zijn belangrijk om de kwaliteitstoetsing verder te kunnen uitwerken.

Waarover hebben we het gehad op de dag van de toetsers?

De aandacht ging vooral uit naar de nieuwigheden in de bijgewerkte vragenlijsten. We konden immers niet wachten tot juni 2022 om ze mee te delen omdat de nieuwe bijgewerkte vragenlijsten voortaan beschikbaar zijn op BeExcellent en van toepassing zullen zijn op de kwaliteitstoetsingen vanaf februari 2022.

De verschillende sprekers hebben de wijzigingen voorgesteld die werden aangebracht aan de vragenlijst kantoor en aan de vragenlijsten Beroepsbeoefenaar en Dossiers. De wet van 17 maart 2019 betreffende de beroepen van accountant en belastingadviseur heeft de terminologie gewijzigd die tot dan toe werd gebruikt. Het begrip “netwerk” werd toegevoegd in de wet waardoor nieuwe vragen in de vragenlijsten Kantoor en Beroepsbeoefenaar werden opgenomen. Er werden een aantal andere wijzigingen doorgevoerd over de opdrachtbrief, het bestuursmandaat en de vragen inzake onafhankelijkheid.

Vervolgens ging de aandacht uit naar de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. Er werden immers bepaalde vereenvoudigingen doorgevoerd na een akkoord tussen de CFI en het ITAA. Deze vereenvoudigingen hebben betrekking op de proportionaliteit van de uitvoering van de antiwitwasverplichtingen afhankelijk van de grootte, het risico, de aard,…. van het kantoor.

Het ITAA heeft in het bijzonder nieuwe tools ter beschikking gesteld:

  • Een model van jaarlijks activiteitenverslag door de AMLCO
  • Een AWW-FAQ
  • Een bijgewerkte AWW-handleiding.

Vervolgens werden de verschillende aandachtspunten over de antiwitwaswet bij de toetsing besproken om de toetser te helpen bij het invullen van de AWW-vragenlijst (Kantoor en Dossier). Zo werd de methodologie besproken die de toetser bij de toetsing dient te hanteren. Volgende begrippen werden besproken: die van compliancefunctie, het jaarlijks verslag van de AMLCO, het kanaal voor klokkenluiders, de algemene risicobeoordeling, de schriftelijke procedure van cliëntenacceptatie, de verhoogde waakzaamheid bij politiek prominente personen (PPP’s) alsook atypische verrichtingen.

Tot slot werden de verschillende procedures bij de kwaliteitstoetsing overlopen. In dit deel zijn de sprekers dieper ingegaan op de beslissingen van de Raad. Belangrijke aandachtspunten waren de controle van de permanente vorming voor de volgende toetsingen, de procedure van vervolgtoetsing en het toetsingsverslag.

Belang van de kwaliteitstoetsing voor het beroep

De kwaliteitstoetsing is de hoeksteen om de naleving van de wetgeving en regelgevingen in de kantoren te waarborgen. Om de complexiteit van het beheer van een kantoor op adequate wijze de baas te kunnen, dient men dit kantoor duidelijk te organiseren. De wet en de verschillende verwante regelgevingen verstrekken een kader voor deze organisatie. Deze verschillende regelgevingen moeten worden nageleefd. De kwaliteitstoetsing is dus een wettelijke verplichting voor alle beroepsbeoefenaars.

Rekening houdend met het grote aantal beroepsbeoefenaars voor wie een kwaliteitstoetsing moet worden georganiseerd, een aantal dat zal verdubbelen vanaf oktober 2024 wanneer de niet-gecertificeerde beroepsbeoefenaars aan de kwaliteitstoetsing worden onderworpen, is het Instituut continu op zoek naar nieuwe personen die zich kandidaat willen stellen als toetser.

Bent u gecertificeerd lid, oefent u uw activiteit uit als zelfstandige en wilt u zich inzetten voor de toekomst van het beroep, aarzel dan niet een e-mail te sturen naar Jasmine Cambier (Jasmine.Cambier@itaa.be). We kunnen u dan meer informatie verstrekken over de voorwaarden om zich kandidaat te stellen.

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Gaëlle Voet

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Sinds de invoering van de kwaliteitstoetsing zijn de vragenlijsten op BeExcellent beschikbaar voor de leden. Op 1 september 2023 worden deze vragenlijsten bijgewerkt. De BeExcellent-beheerder van je kantoor heeft daar...
De eerste 2 modules gaan door op 5 mei, deontologie in de voormiddag en riskmanagement in de namiddag. Er zijn nog plaatsen vrij! Dit jaar kunnen we deze vorming opnieuw...
Is uw kantoor helemaal klaar voor de kwaliteitstoetsing? Noteer alvast de dagen van deze opleiding (8 modules om uit te kiezen). Een aparte communicatie, van zodra inschrijven mogelijk is, ontvangt...
Beste confrater   Al van in het begin dat het Instituut gestart is met de kwaliteitstoetsing worden de vragenlijsten ter beschikking gesteld van de leden via het BeExcellent-platform. In de...