Groei accountancysector houdt aan maar vertraagt door administratieve lasten en arbeidskrapte

De statistieken van werkgevers en werknemers van het PC336 zijn bekendgemaakt: ze bevestigen dat de sector blijft groeien. Opvallend is wel dat de stijging van het aantal nieuwe werkgevers een fractie is van de stijging van vorig jaar. Elke belastingadviseur en accountant zal het eens zijn: de hoge administratieve lasten remmen de groei af.

Aantal werkgevers stijgt nog net

Terwijl in 2020 het aantal werkgevers in de sector nog met 65 eenheden steeg gaat deze groei in 2021 volledig liggen: er kwamen slechts 7 nieuwe werkgevers bij. Zo waren er in 2021 volgens de cijfers van het paritair comité 3.728 kantoren van accountants of belastingadviseurs met ten minste één werknemer.

Factoren die de vetraging van de groei verklaren zijn makkelijk te vinden: de sector kampt nog steeds met en stijging van administratieve lasten, de druk van deadlines op de activiteit en de krapte op de arbeidsmarkt zorgen ervoor dat het risicofactor om een activiteit in de sector op te starten stijgt.

Aantal werknemers blijft goed groeien

Als men naar de cijfers kijkt vanuit de perspectief van de werknemers, kan men iets optimister naar de toekomst toekijken: de groei bedroeg vorig jaar 3,6% en is gestegen tot 3,9% dit jaar. Maar liefst 734 bijkomende werknemers hebben de weg naar de sector gevonden.

Uit een bevraging van de sector net voor de zomer van 2021 blijkt dat 88% van de Nederlandstalige kantoren aanwerft; 94% ervan probeert al langer dan een maand een nieuwe werknemer aan te trekken. Het is dus duidelijk dat deze tendens verder gestimuleerd moet worden om de uitdagignen van de sctor te kunnen blijven aangaan.

Grootteprofiel van de bedrijven in de sector.

In 2021 telde driekwart (74%) van de werkgevers in de sector minder dan vier medewerkers. Samen stellen ze 26% van de werknemers voor uit de sector voor.

17% van de accountancy en belastingadvieskantoren tellen minder dan 10 werknemers. In totaal 4.100 werknemers (21% van het aantal werknemers in de sector) zijn in deze ondernemingen actief.

Kantoren tussen de 10 en 50 werknemers zijn net onder de 10% van het totaal aantal werkgevers. Samen zijn ze wel goed voor 25% van het aantal mensen die in de sector onder contract zijn  

De overige 26% van de werknemers zijn actief in de 24 grootste spelers (0,6%) van de sector die meer dan 50 personen in dienst hebben.

Werk aan de winkel om gezond te blijven groeien

De accountancysector is zoals verwacht nog steeds in volle groei wat betreft de werknemers, maar het is lang niet zeker of dat voldoende zal zijn om de vele openstaande vacatures in te lossen.

De vetraging van de groei in aantal werkgevers is wel een duidelijk signaal dat de druk op de kleine en middelgrote werkgevers in sector veel te hoog is: de arbeidskrapte, de aanhoudende stijging van de administratieve lasten, de manke werking van overheidsdiensten zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat het te veel is.

De sector verwacht een snelle verandering van de houding van de beleidsmakers ten aanzien van de sector. Anders dreigt de groei van de sector stil te vallen. Mocht dat realiteit worden, zullen steeds meer ondernemingen en particulieren geen accountant of belastingadviseur meer te vinden.

Bronnen:

  • RSZ-cijfers, verwerkt door Liberform
  • Zomerenquête ITAA

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Alexis de Biolley
Liberform

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Elk jaar publiceert Liberform de sectorfoto. Daarmee wordt een beeld geschetst over het aantal werkgevers en werknemers in de sector van vrije beroepen onder PC336, waaronder de accountant en belastingadviseur....
Op 27 september 2023 werd het sectoraal akkoord voor de vrije beroepen (PC336) afgesloten. We lijsten de belangrijkste zaken voor je op. Dat akkoord geldt vanaf 1 januari 2023 tot...
Wanneer? Indien je een koopkrachtpremie zou overwegen voor je onderneming is de belangrijkste voorwaarde dat de onderneming ‘goede resultaten’ moet hebben behaald. Enkel dan kan een premie worden toegekend. Het...
Sinds de publicatie van de arbeidsdeal op 9 november 2022 kreeg Liberform heel wat vragen binnen vanuit de sector.Toch proberen we via deze mailing een overzicht te bieden van de...
Liberform organiseert dit jaar een aantal sessies binnen het thema “mentorschap”. Je wordt daarbij begeleid door een expert.  Wanneer: 7 en 9 februari. Inschrijven via: https://www.liberform.be/event?search=accountants
Algemene vaardigheden en competenties zijn essentieel…maar wat betekent dit voor u? Welke opleidingen zou Liberform moeten aanbieden en hoe kunnen we de opleidingen in de kijker zetten? Op 4 mei...
Duaal leren, personeel vinden, personeel houden… als ITAA willen we met deze bevraging Liberform ondersteunen bij het in kaart brengen van de noden om zo goed mogelijk te anticiperen om...