De handleiding interne procedures van het ITAA werd zopas geüpdatet:
-
Conform de wet van 20 juli 2020 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. Deze wet wijzigt de wet van 18 september 2017 en zet daarmee de 5de AWW-Richtlijn om (inwerkingtreding op 15/08/2020);
-
Als gevolg van de fusie tussen het BIBF en het IAB in één Instituut, het ITAA;
-
Met als doel om de logica en vormgeving van de verschillende rubrieken te verbeteren, vertrekkende vanuit de praktijk in een kantoor (daardoor werden bepaalde rubrieken verplaatst).
Het nieuwe geüpdatete model van de Handleiding Interne procedures werd gepubliceerd op de website van het ITAA en zal weldra ook ter beschikking worden gesteld van de leden via het BeExcellent-platform. Daarmee zal u, indien gewenst, de wijzigingen die door het ITAA zijn voorgesteld, kunnen integreren in uw eigen Handleiding.
De Raad heeft de nieuwe Handleiding op 7 december 2021 goedgekeurd. Zoals u weet, heeft deze handleiding geen verplicht of normatief karakter. Het komt de kantoren toe zich hierop in voorkomend geval te inspireren in functie van hun noden en/of in functie van hun eigen bestaande procedures en interne controlemaatregelen of met deze die ze wensen toe te passen. Het document kan op zich worden gebruikt, maar wij raden aan om het desgevallend te integreren in de eigen bestaande documenten betreffende procedures en/of kwaliteitsbeheersing. Aanpassingen, weglatingen en toevoegingen kunnen worden aangebracht in functie van de omvang, de activiteiten en de diensten van het kantoor en de kenmerken van het cliënteel.
Wel herinneren we u eraan dat elk kantoor (ook die waar slechts één persoon werkt) verplicht een Handleiding interne procedures moet hebben. Om u te helpen bij het opstellen van een Handleiding aangepast aan de noden van uw kantoor, raden we u aan om dit artikel te lezen in het ITAA-zine van september 2020.