E-services van FOD Financiën: wat doet het ITAA?

De schade inschatten

Sinds begin september draait onze e-servicesdesk op overcapaciteit. De voorbije dagen ontvingen we meer dan 1.000 klachten over de toegankelijkheid van de e-diensten. Uit de klachtenstatistieken (meer dan duizend meldingen in minder dan een week), blijkt duidelijk dat de e-dienstverlening van donderdag 10 oktober tot en met dinsdag 14 oktober ernstig verstoord is geweest. Nu de diensten op 15 oktober min of meer correct hervat lijken te zijn, kunnen we de verstoring evalueren. Onze diensten onderhouden ook contacten met de technische diensten van de Federale overheidsdienst om hen te informeren over de oorzaken van de storingen.

Onderhandelen

Tijdens de vorige onderbreking hebben het kabinet van de minister en de FOD voor één keer op onze vraag snel en proportioneel gereageerd op de twee dagen onderbreking midden september. Het ITAA herhaalde daarom haar verzoek en gaf aan dat het belangrijk is om rekening te houden met alle termijnen die getroffen zijn door deze storing, die verspreid waren over zes dagen.

Gezien de omvang van de schade aan de agenda van onze leden, was het absoluut noodzakelijk om de 15.000 leden en 20.000 werknemers in de sector wat ademruimte te geven en niet te wachten tot de volgende deadlines naderen om dit aan te kondigen. De tijd en energie die het ITAA-bestuur in het onderhandelen investeert valt niet te onderschatten. Het lijkt voor ons een evidentie gezien de last die gepaard gaat met de storing, maar andere partijen hebben ook andere belangen en moeten overtuigd worden. 

Informeren

Zodra we nieuws hebben over een mogelijke verlenging van de deadline, informeren we de sector zo snel mogelijk. Gedurende de hele periode van onderbreking worden er regelmatig updates gepubliceerd op het portaal van de Servicedesk (banner bovenaan de pagina). Zodra de beslissing was genomen om uitstel te verlenen tot 14/11, heeft ons team er alles aan gedaan om de professionals zo snel mogelijk te informeren via flash om de druk zo snel mogelijk te verlichten.

De oorzaak aanpakken

Het ITAA blijft pleiten voor echte investeringen in de betrouwbaarheid van online  verheidsdiensten. Deze poppenkast is al meer dan tien jaar aan de gang en de echte oorzaak is geen computeraanval, maar een structureel betrouwbaarheidsprobleem. De volgende regering moet hier dringend iets aan doen, anders loopt de hele financiering van de staat gevaar.

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Alexis de Biolley

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

De feedback uit het veld is eenduidig: ondernemers en economische  beroepsbeoefenaars worden steeds vaker geconfronteerd met het lukraak toepassen van buitensporige belastingverhogingen. Geconfronteerd met de heropleving van dit fenomeen, hebben...
Op 29 en 30 oktober ontving onze servicedesk verschillende meldingen van storingen. Na contact tussen de helpdesk en de FOD bleken de meeste storingen tegen de middag opgelost. Zoals steeds...
De FOD Financiën verzamelt feedback van het werkveld over het ontwerp van het Pillar II-aangifteformulier. De aanpak om het werkveld te bevragen voor de definitieve uitrol van nieuwe maatregelen is...
De moeilijkheden die we de laatste tijd ondervonden met de applicaties van de fiscus en die het ons moeilijk maakten om ons beroep uit te oefenen, hebben geleid tot een...
Gezien de vele vragen die bijlage 270B MLH oproept, onder andere bij ITAA-leden, publiceert de FOD een aanvullende toelichting op Fisconetplus. https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public/fisconet/document/0b6f8b43-ef67-42c5-b344-69c21a3b6f41
Wat betreft mandatarissen waren ongeveer 50% van het totaal aantal verwachte aangiften op 16/9 reeds ingediend.
Vorig jaar lanceerde FOD Financiën een centraal punt waar alle uitstelaanvragen voor ernstige redenen of overmacht wat betreft de aangiftes PB, VenB, RPB, BNI-np en BNI-ven behandeld worden. Dit gebeurde...
De Algemene Administratie Inning & Invordering (AA I&I) van FOD Financien wenst ITAA-leden te informeren dat Finprof op 27/9 afgesloten wordt voor aangiftes van 2023. 30/08/2024 – Afsluiten programma enkel...
Op maandagochtend, 26 augustus, hebben veel ITAA-leden de servicedesk gemeld dat de toegang tot de FOD-mandaten verstoord waren, waardoor de voortgang van werkzaamheden op aangiften en balansen voor veel gebruikers...
Op verzoek van ITAA-leden die reageerden op onze vorige blogpost, verduidelijkt de FOD nu op de Intervat-pagina dat het niet nodig is om de betrokken aangiften die ingediend werden vóór...