De schade inschatten
Sinds begin september draait onze e-servicesdesk op overcapaciteit. De voorbije dagen ontvingen we meer dan 1.000 klachten over de toegankelijkheid van de e-diensten. Uit de klachtenstatistieken (meer dan duizend meldingen in minder dan een week), blijkt duidelijk dat de e-dienstverlening van donderdag 10 oktober tot en met dinsdag 14 oktober ernstig verstoord is geweest. Nu de diensten op 15 oktober min of meer correct hervat lijken te zijn, kunnen we de verstoring evalueren. Onze diensten onderhouden ook contacten met de technische diensten van de Federale overheidsdienst om hen te informeren over de oorzaken van de storingen.
Onderhandelen
Tijdens de vorige onderbreking hebben het kabinet van de minister en de FOD voor één keer op onze vraag snel en proportioneel gereageerd op de twee dagen onderbreking midden september. Het ITAA herhaalde daarom haar verzoek en gaf aan dat het belangrijk is om rekening te houden met alle termijnen die getroffen zijn door deze storing, die verspreid waren over zes dagen.
Gezien de omvang van de schade aan de agenda van onze leden, was het absoluut noodzakelijk om de 15.000 leden en 20.000 werknemers in de sector wat ademruimte te geven en niet te wachten tot de volgende deadlines naderen om dit aan te kondigen. De tijd en energie die het ITAA-bestuur in het onderhandelen investeert valt niet te onderschatten. Het lijkt voor ons een evidentie gezien de last die gepaard gaat met de storing, maar andere partijen hebben ook andere belangen en moeten overtuigd worden.
Informeren
Zodra we nieuws hebben over een mogelijke verlenging van de deadline, informeren we de sector zo snel mogelijk. Gedurende de hele periode van onderbreking worden er regelmatig updates gepubliceerd op het portaal van de Servicedesk (banner bovenaan de pagina). Zodra de beslissing was genomen om uitstel te verlenen tot 14/11, heeft ons team er alles aan gedaan om de professionals zo snel mogelijk te informeren via flash om de druk zo snel mogelijk te verlichten.
De oorzaak aanpakken
Het ITAA blijft pleiten voor echte investeringen in de betrouwbaarheid van online verheidsdiensten. Deze poppenkast is al meer dan tien jaar aan de gang en de echte oorzaak is geen computeraanval, maar een structureel betrouwbaarheidsprobleem. De volgende regering moet hier dringend iets aan doen, anders loopt de hele financiering van de staat gevaar.