Algemeen verhoudingsgetal of werkelijk gebruik: Tolerantie in 2025

De recente invoering van de nieuwe verplichtingen inzake BTW volgens het werkelijk gebruik stuit op het werkveld op moeilijkheden doordat de processen en applicaties niet tijdig aangepast konden worden.    
Daarom trad het ITAA in overleg met het kabinet van minister van Financiën om te pleiten voor een werkbare oplossing. 

We zijn verheugd te kunnen melden dat de FOD Financiën en het nieuwe kabinet tegemoetkomen aan de zorgen van onze sector en de beslissing hebben genomen om een tolerantie verder toe te passen.   
Hieronder vindt u de communicatie van FOD Financiën met de concrete regeling.

https://financien.belgium.be/nl/Actueel/btw-aftrek-algemeen-verhoudingsgetal-of-werkelijk-gebruik-2025-tolerantie?utm_campaign=website&utm_medium=email&utm_source=marketing

Btw-aftrek volgens het algemeen verhoudingsgetal of het werkelijk gebruik – Tolerantie in 2025

Datum: 04 april 2025

Gemengde belastingplichtigen die btw aftrekken op basis van het algemeen verhoudingsgetal, moeten jaarlijks het voorlopig en definitief algemeen verhoudingsgetal meedelen bij de periodieke btw-aangifte over:

  • het eerste kwartaal (ten laatste op 25 april), of
  • één van de eerste drie maanden van het lopende kalenderjaar (ten laatste op 20 februari, 20 maart of 20 april).

Gedeeltelijke belastingplichtigen en gemengde belastingplichtigen die het werkelijk gebruik toepassen, moeten jaarlijks bepaalde gegevens meedelen bij de periodieke btw-aangifte over:

  • het eerste kwartaal (ten laatste op 25 april), of
  • één van de eerste drie maanden van het lopende kalenderjaar (ten laatste op 20 februari, 20 maart of 20 april).

Bij wijze van tolerantie is het toepassingsgebied voor gedeeltelijke belastingplichtigen sterk ingeperkt, zoals gecommuniceerd in het nieuwsbericht van 23 mei 2024.

Tolerantie in 2025

In principe moeten de betrokken indieners van maandaangiften de gevraagde informatie ten laatste 22 april 2025 meedelen. De indieners van kwartaalaangiften hebben in principe tot ten laatste 25 april 2025.

Die deadlines worden echter verschoven naar de uiterlijke indieningsdatum van de periodieke btw-aangifte over:

  • het tweede kwartaal 2025 (uiterlijk 25 juli 2025) of
  • juni 2025 (uiterlijk 22 juli 2025).

Door het uitstel dat tijdens de zomervakantie wordt gegeven, wordt de termijn nog verder verlengd tot 8 augustus 2025 (zowel voor maand- als kwartaalaangevers). Om van teruggaaf te kunnen genieten, moet de aangifte niettemin worden ingediend binnen de wettelijke indieningstermijn.

De btw-belastingplichtigen die het werkelijk gebruik toepassen moeten volgende gegevens opnemen in de periodieke btw-aangifte:

  • de opdeling, in procenten, van de aangerekende btw op de handelingen:
    • die uitsluitend gebruikt worden voor de bedrijfsafdeling(en) waarvan de handelingen volledig recht op aftrek verlenen.
    • die uitsluitend gebruikt worden voor de bedrijfsafdeling(en) waarvan de handelingen geen recht op aftrek verlenen.
    • tegelijkertijd worden gebruikt voor beide types bedrijfsafdelingen.
  • het/de bijzondere verhoudingsgetal(len)

Dit vereist de toewijzing van elke inkomende factuur met btw aan één van die sectoren. Dit jaar kunnen de btw-belastingplichtigen deze gegevens in de aangifte opnemen op basis van schattingen. Zij moeten de definitieve cijfers ten laatste meedelen bij de periodieke btw-aangifte over:

  • het derde kwartaal 2025 (ten laatste op 25 oktober 2025), of
  • november 2025 (ten laatste op 22 december 2025).

Gepubliceerd op

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Op 12 en 13 november bent u welkom in Paleis 11 van Brussels Expo, waar verschillende leveranciers aanwezig op App4Acc rechtstreeks al uw digitaliseringsvragen beantwoorden. De juiste digitale tool vinden...
Op zoek naar een nieuwe collega, een stageplaats of een volgende carrièrestap? Het ITAA biedt een platform op maat van accountants en belastingadviseurs, kantoren, stagiairs en studenten. 2 maandenPublicatieduur van...
Sinds 1 mei 2026 vervangt de btw-provisierekening de btw-rekening-courant. Loopt een aanrekening, terugbetaling of intrestberekening in een dossier niet zoals verwacht? Hier vindt u de schriftelijke antwoorden van de FOD...
De AMLA heeft ontwerp richtsnoeren gepubliceerd voor de algemene risicobeoordeling die alle onderworpen entiteiten moeten uitvoeren. Het ITAA ondersteunt het Europese harmonisatiedoel, maar stelt vast dat de voorgestelde teksten geen...
In de coulissen van het ITAA: maak kennis met de Dienst Toegang, die elke kandidaat begeleidt van de eerste aanvraag tot de titel. « Achter de schermen bij het ITAA...
Ingebrekestelling FOD Financiën Stand van zaken: concrete vooruitgang na overleg met de FOD Financiën en het kabinet Op 16 juli 2026 stelde het ITAA de Belgische Staat in gebreke wegens...
Een netwerk van vakgenoten, opleidingen op maat en gerichte tools: dat biedt het ITAA aan accountants en belastingadviseurs die in het bedrijfsleven werken. Oefent u uw expertise als accountant of...
De derde voorafbetaling moet uiterlijk op maandag 12 oktober 2026 bij de fiscus zijn. Wie het gesprek met zijn klanten nu al voert, vermijdt dat er in oktober niets meer...
Een goede herstart na de vakantie is geen kwestie van harder werken, maar van de juiste eerste beslissingen. Wie zijn eerste week bewust indeelt, houdt het hele najaar leefbaar. Augustus...
De voorbije weken bereikten het ITAA talrijke meldingen van leden over problemen met de btw-provisierekening: aangiften die niet zichtbaar zijn op Twinntax of MyMinfin, betalingsuitnodigingen voor reeds geprovisioneerde bedragen, en...