FOD Financiën publiceerde eind november een informatiebrochure over de uitrol van de vernieuwde btw-ketting. Het is een lijvig document die één en ander moet verduidelijken maar ook nu al vragen doet rijzen. Ons team collecteert momenteel feedback via de fiscale cel en de servicedesk van het ITAA. Leden die het wensen mogen hun feedback zeker ook via de servicedesk kenbaar maken met als onderwerp ‘btw-ketting’.
Het ITAA heeft al contact opgenomen met de Administratie en het Kabinet van de minister om snel meer duidelijkheid te brengen.
Het bericht van de FOD Financiën:
De vernieuwde btw-ketting vanaf 1 januari 2025
Op 1 januari 2025 wordt de wet tot modernisering van de btw-ketting en van de inning van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen binnen de FOD Financiën(externe link) van kracht.
Dit ambitieuze project is niet alleen van vitaal belang voor de FOD Financiën, maar ook voor belastingplichtigen en accountants en belastingadviseurs.
Het doel is duidelijk: meer flexibiliteit, duidelijkheid en vereenvoudiging bieden aan alle belanghebbenden en compliant gedrag stimuleren.
Wat verandert er voor btw-plichtige ondernemingen?
- Verlenging van de termijnen: kwartaalaangevers genieten langere indienings- en betalingstermijnen
- Afschaffing van de mogelijkheid om een verbeterende periodieke btw-aangifte in te dienen na de wettelijke indieningstermijn
- Invoering van een antwoordtermijn voor vragen om inlichtingen
- Invoering van het voorstel van vervangende aangifte bij niet-indiening van een periodieke btw-aangifte
- Aangepaste boetes
- De btw-provisierekening vervangt de btw-rekening-courant
- Vereenvoudigd beheer via MyMinfin: raadpleging en beheer van de financiële situatie op één plaats
- Aangepaste regels voor btw-teruggaven
- Nieuwe rekeningnummers voor de betaling van de btw
- Mogelijkheid tot betaling van de btw via domiciliëring
Deze nieuwigheden zullen geleidelijk aan ingevoerd worden tussen 1 januari 2025 en begin 2026.