Het notariaat wil accountants en belastingadviseurs sensibiliseren rond de beveiliging van gegevens en documenten

De Federatie van het Notariaat (Fednot) en het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants hebben enkele jaren geleden samen het digitaal effectenregister eStox ontwikkeld. Door onze expertise te bundelen, zijn we er met het centraal online register in geslaagd de transparantie en de traceerbaarheid van gegevens en transacties te verzekeren, met minder administratieve belasting voor bedrijfsleiders.

In dezelfde lijn creëerde Fednot eind 2020 een nieuwe tool, Izimi. Die private en beveiligde digitale kluis kadert in de digitale transitie. Belangrijk is dat ze gratis toegankelijk is voor iedere Belg. Twee jaar na de lancering zijn ruim 215.000 Izimi-kluizen geopend.

Het belang van Izimi kan niet genoeg benadrukt worden: dit zowel voor de burger achter de ondernemer als voor bedrijven en professionele organisaties die documenten willen ontvangen waarop ze kunnen vertrouwen omdat ze gecertificeerd of ‘gewaarmerkt’ zijn door een openbaar ambtenaar, de notaris. Izimi heeft niet tot doel om gegevens en documenten te centraliseren, het is integendeel een platform waarop betrouwbare documenten kunnen worden uitgewisseld en waar verschillende gegevensbronnen elkaar kruisen.

Rechtstreekse toegang tot al uw notariële akten

Er bestaat een kluis voor elke Belg ouder dan 18. Zodra de burger de kluis heeft geactiveerd, kan hij er  alle notariële akten in terugvinden die hij sinds 2015 heeft laten verlijden. Op termijn zal het platform ook toelaten om akten en andere gecertificeerde documenten te laten digitaliseren die verleden zijn vóór 2015. Het zal zelfs mogelijk zijn om deze documenten online te laten certificeren door een notaris.

Eenvoudig en snel … ook voor professionelen zoals uzelf

Een computer en een ID-kaartlezer volstaan om de persoonlijke kluis te openen, maar het is nog eenvoudiger om via Itsme verbinding te maken met http://www.izimi.be/nl. Een formaliteit die slechts enkele minuten duurt! Dankzij een systeem van reeds bestaande categorieën kunnen documenten eenvoudig geklasseerd worden, en via de filters en trefwoorden vindt de houder van een kluis alles snel terug. Met een dergelijk systeem is elk verlies van documenten uitgesloten. En uiteraard heeft de burger of de ondernemer toegang tot het systeem waar hij ook is, zolang er een internetverbinding is. Denk daarbij aan professionele documenten zoals  contracten, de oprichtingsakte, jaarrekeningen, belangrijke communicaties met  klanten, registratie van domeinnamen, certificeringsopleidingen, aanbevelingsbrieven, loonfiches/jaaroverzichten, bankcontracten/verzekeringscontracten, aflossingstabellen van leningen, enz. Uw professionele activiteiten worden gedekt door alle categorieën … en u hebt toegang vanaf uw smartphone.

Respect, betrouwbaarheid, veiligheid

Met Izimi bieden de notarissen een niet-commerciële omgeving aan: de daarin opgenomen gegevens worden dus niet gebruikt voor marketingdoeleinden. Wanneer de burger of de ondernemer zijn gegevens heeft opgenomen in IZIMI, beslist hij zelf of hij zijn documenten geheel of gedeeltelijk deelt, en met wie.

Naast een opslagruimte van 1 GB, is het ook een volledig betrouwbaar en ultrabeveiligd communicatiekanaal, in tegenstelling tot e-mail. Op termijn willen de notarissen zo op een veilige manier documenten delen met derde partijen.

Nieuwe certificeringsmogelijkheid: een extra troef

Sinds begin 2023 biedt het Izimi-platform de mogelijkheid om onderhandse documenten van cliënten te certifiëren. Het wordt steeds moeilijker om de precieze herkomst van documenten met zekerheid te bepalen of te garanderen dat ze effectief uitgaan van de persoon of entiteit van wie ze geacht worden uit te gaan.

Verder wordt het in de digitale wereld steeds eenvoudiger om allerhande documenten te vervalsen. Voor documenten die zijn opgeslagen in Izimi, is dat onmogelijk want die zijn niet aanpasbaar. In België kreeg de notaris het voorrecht om de precieze herkomst of de echtheid van digitale documenten te bevestigen. Denk aan de certificering van de herkomst van fondsen, een erkenning van onderhandse schulden of het afdekken van onderhandse overeenkomsten (inclusief compromissen, volmachten, enz.); als de echtheid van die documenten wordt betwist, kan de notaris op verzoek van een cliënt het document authentificeren en rechtszekerheid bieden.

Wat in geval van overlijden?

Via Izimi kunnen belangrijke documenten gecentraliseerd overgemaakt worden aan de opvolgers of erfgenamen. De kluis is verbonden aan het rijksregisternummer; bij een overlijden wordt IZIMI automatisch verwittigd als u overlijdt en blijft de kluis twee jaar toegankelijk voor uw erfgenamen. Om toegang te krijgen, moeten ze naar de notaris gaan die hen toegang zal geven.

Ontdek nu de inhoud van uw digitale kluis op www.izimi.be

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Stéphane De Bremaeker

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Uw klanten doen een beroep op u voor hun aanvragen voor een fiscaal woonplaatsattest? U kunt nu gegroepeerde aanvragen voor fiscale woonplaatsattesten indienen via MyMinfin. Bent u een financiële instelling?...
Het ITAA heeft al heel wat gerechtelijke deskundigen opgeleid door deze interactieve opleiding te organiseren die de leden voorbereidt op het examen om erkend te worden door de FOD Justitie....
Als een onderneming een lopend steundossier heeft bij VLAIO, dient bij afsluiting van het project het financieel eindverslag met de reële projectkosten opgesteld te worden met alle bewijsstukken van de...
Al tweemaal begaven Bart Van Coile en Vincent Delvaux zich op locatie. Een keer in Vlaanderen en een keer in Wallonië. Doel van deze afspraak? U, onze leden, het woord...
UPDATE 24/04/2024: Het event is volzet! Dank voor jullie enthousiasme! Het ITAA is op zoek naar 25 ITAA-leden met kennis van PB die een halve dag (van 8u tot 12u...
In zijn arrest van 13.12.2022 in de zaak Test-Aankoop tegen België (verzoek nr. 77039/12) heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens unaniem geoordeeld dat er sprake was...
Tientallen bezorgde leden schreven ons aan, nu de gevolgen van een KB over gemengde btw-plichtigen duidelijk zijn. Zie ook ITAA-Zine van December 2023. De gevraagde rapportering voor deze specifieke groep...
Lees op de website van de fod Als u periodieke btw-aangiften moet indienen, moet u de jaarlijkse opgave van de btw-belastingplichtige afnemers (ook ‘klantenlisting’ genoemd) indienen via Intervat.Uitzondering: Als u een machtiging hebt...
Het ITAA nodigt u uit op 17 april 2024 om 13u op de conferentie van ETAF, een van de EU organisaties waarvan we lid zijn. ETAF zet zich in om...
De voorbereidende documenten voor de aangifte in de personenbelasting werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. U kunt ze ook hieronder raadplegen.  Vlaams Gewest (PDF, 936.58 KB)  Brussels Hoofdstedelijk Gewest (PDF,...