FAQ UBO REGISTER VAN DE THESAURIE – UPDATE

Naar aanleiding van uw talrijke verzoeken om opheldering met betrekking tot het UBO-register hebben wij contact opgenomen met de Thesaurie.

De Thesaurie heeft haar UBO Register FAQ geüpdatet om rekening te houden met uw vragen.

De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking met de volgende 10 punten van de UBO Register FAQ en zijn direct verwerkt in genoemde FAQ:

https://financien.belgium.be/sites/default/files/thesaurie/ubo/20210708_FAQ_UBO_NL_Clean.pdf

1. . Punt 2.1.1 – 25% regel is verduidelijkt (pagina 5 en 6)

De 25%-regel geldt als een voldoende maar niet noodzakelijke voorwaarde voor toereikend belang. Het criterium is met andere woorden “toereikend percentage van de stemrechten of van het eigendomsbelang in deze vennootschap”, waarbij de 25% geldt als indicatieve grens om snel te kunnen inschatten of men een toereikend percentage aanhoudt.

2. . Punt 2.1.3 – Trusts moeten zich inschrijven in de KBO (pagina 7 et 8)

Sinds 11 oktober 2020 moeten trusts, fiducieën en soortgelijke juridische constructies, voorafgaand aan de registratie van hun uiteindelijke begunstigden, zich laten registreren bij de Kruispuntbank van

Ondernemingen (deze verplichting is in ontwikkeling).

3. . Punt 2.1.4 – Toepassingsgebied van het koninklijk besluit (pagina 8, 9 en 10)

Er werd verduidelijkt dat in het buitenland opgerichte entiteiten die hun maatschappelijke zetel naar België verplaatsen, zich moeten inschrijven in het UBO-register. Hetzelfde geldt voor in België opgerichte entiteiten die hun maatschappelijke zetel naar het buitenland verplaatsen (tenzij de entiteit werd stopgezet).

4. . Punt 2.1.4 – Beursgenoteerde ondernemingen  (pagina 8, 9 en 10)

Dochterondernemingen van beursgenoteerde ondernemingen die zijn vrijgesteld van de UBOregistratieplicht zijn nog steeds verplicht om de tussenliggende entiteiten in hun eigendomsstructuur te registreren. De situatie van dochterondernemingen van beursgenoteerde ondernemingen in het Verenigd Koninkrijk werd ook verduidelijkt.

5. . Punt 2.1.4 – Lijst van entiteiten sui generis  (pagina 8, 9 en 10)

Voorbeelden van juridische entiteiten ‘sui generis’ die niet onder het toepassingsgebied van de regelgeving vallen, werden toegevoegd in de FAQ.

6. . Punt 2.5.7 –  Controle door een publiekrechtelijk rechtspersoon  (pagina 25)

Wanneer een entiteit gecontroleerd wordt door een intermediaire entiteit van het publiekrecht, zijn deuiteindelijke begunstigden de personen die een functie hebben binnen die publiekrechtelijke moederentiteit. De regels met betrekking tot deze controle werden verduidelijkt.

7. . Punt 2.5.8 – Het leidinggevend personeel  (pagina 25)

De beschrijving in verband met het leidinggevend personeel werd verduidelijkt. Indien een onderneming eigendom is van of onder zeggenschap staat van één of meerdere intermediaire entiteiten waarvoor geen UBO van de 1ste of 2de categorie kan worden geïdentificeerd, moet het leidinggevend personeel van de moederentiteit die voldoende aandeel in het kapitaal of de stemrechten heeft, geregistreerd

worden als UBO van de informatieplichtige.

8. . Punt 2.7 – Bewijsstukken  (pagina 29 tot 31)

Er werd ook verduidelijkt welke buitenlandse documenten vertaald, gelegaliseerd of geapostilleerd moeten worden. Verder wordt de status van elektronische aandelenregisters toegelicht. Er wordt aan informatica-ontwikkelingen gewerkt om de extractie mogelijk te maken van bewijsstukken die reeds in het Belgisch Staatsblad werden gepubliceerd. Bijgevolg werd de deadline om bewijsstukken op te laden

verlengd tot 31 augustus 2021.

9. . Punt 2.12 – Afwijkingen  (pagina 32 tot 34)

Er werd een onderdeel toegevoegd over de afwijkingen zodat personen die een verzoek willen indienen beter kunnen inschatten of hun situatie voldoet aan de voorwaarden van het koninklijk besluit.

10. . Punt 3.2.6 – Indien een uiteindelijk begunstigde komt te overlijden (pagina 37)

Bij het overlijden van de uiteindelijke begunstigde kan onzekerheid ontstaan over de UBOverplichtingen, de nieuwe FAQ brengt duidelijkheid hieromtrent.  FAQ – de belangrijkste verduidelijkingen van juli 2021

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Axelle Dekeyser

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Kan ik van stagemeester veranderen? Welke tools van het ITAA kan ik als stagiair gebruiken? Voor welke vakken kan ik een tussentijdse proef afleggen? Of hoe verloopt het bekwaamheidsexamen nu...
Hoe kan u dat op een andere manier te weten komen? Heel eenvoudig: u kan dat zien in eStox, het elektronisch aandeelhoudersregister gemaakt door ITAA in samenwerking met FedNot. Hoe? Naast...