Jaarverslag permanente vorming 2021: indienen via het nieuw platform permanente vorming

Uiterlijke indieningsdatum: 28 februari 2022

Het jaareinde is in zicht en daarmee is ook het moment aangebroken om uw jaarverslag permanente vorming er even op na te kijken in het nieuwe elektronisch platform permanente vorming via het ITAA-portaal (zie ook ITAA- Flash van 29/4/2021 aankondiging nieuw platform). Is dit correct en volledig, hebt u een voldoend aantal uren? Dan kan u dit eenvoudigweg in het platform valideren en verder hoeft u niets te doen.

Maar aangezien 2021 inzake permanente vorming een echt overgangsjaar is, er is nl. een nieuwe norm en daarnaast ook een nieuw elektronisch platform, vragen we u toch met aandrang om in dit platform met veel aandacht door de lijst met vormingsactiviteiten 2021 te gaan.

De erkende vormingsoperatoren dienen uw aanwezigheid op de door hen georganiseerde vormingen rechtstreeks in het nieuwe platform te registreren waarbij dit automatisch in uw overzicht van gevolgde vormingsactiviteiten komt.

U dient – in principe – niets meer te doen.

Echter, 2021 was ook voor vormingsoperatoren een overgangsjaar. Ook voor hen is het nieuwe elektronisch platform een nieuw gegeven aan dewelke zij zich dienden aan te passen. Sommige erkende vormingsoperatoren hebben zeer snel geschakeld, sommigen zijn pas in de loop van het jaar overgestapt naar het automatisch registreren van uren in het platform, nog anderen zijn tot op vandaag  niet overgestapt en reiken nog steeds vormingsattesten uit (op papier of digitaal).

We hebben ook gemerkt dat leden zelf zeer veel individuele goedkeuringsaanvragen voor gevolgde vorming hebben ingediend om zeker te zijn dat deze wel degelijk in hun jaarverslag zou worden opgenomen. Kijk dus zeker nog uw lijst van gevolgde vormingsactiviteiten na op dubbele ingaven (zowel door uzelf als door de erkende vormingsoperator). Verwijder desgevallend de door uzelf ingediende vorming indien deze dubbel is met de registratie van de erkend vormingsoperator.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal vormingsactiviteiten die u zelf dient in te geven, m.n. indien u doceert aan een erkende instelling of indien u publicaties van wetenschappelijke of technische aard hebt opgesteld, of indien u vormingen hebt gevolgd die georganiseerd werden door uw kantoor, of nog indien u meegewerkt hebt aan commissies, cellen of werkgroepen van het Instituut. Sla er zeker nog eens de norm op na voor alle details.

Naast het totale aantal gevolgde uren is ook het evenwicht tussen categorie A en categorie B uren belangrijk. Consulteer regelmatig het nieuwe platform, de huidige stand van zaken inzake de door u gevolgde permanente vorming is er in een oogopslag terug te vinden via de getoonde meters (zie voorbeeld in afbeelding hieronder), dit zowel per kalenderjaar als voor de driejarige periode.

Ieder ITAA-lid dient jaarlijks zijn/haar verslag permanente vorming ten laatste twee maanden na het afsluiten van het kalenderjaar in te dienen. Met andere woorden u heeft de tijd tot 28/02/2022 om uw verslag permanente vorming 2021 waarheidsgetrouw in te voeren/valideren in het platform permanente vorming.

Ga daarvoor naar ‘Jaarverslagen’ in het platform meters (zie voorbeeld in afbeelding hieronder), u kan daar kiezen voor welk jaar u het verslag wil valideren.

Na 28 februari van elk jaar worden de leden die niet in orde zijn, opgevolgd. U dient steeds te kunnen aantonen dat u voldoende permanente vorming heeft gevolgd (dit punt zal eveneens gecontroleerd worden, aan de hand van bewijsstukken tijdens kwaliteitstoetsingen). Dit is van maatschappelijk belang, van belang voor het beroep en is ook in uw belang.

Indien u wegens overmacht (vb. langdurige ziekte) niet heeft kunnen deelnemen aan vormingen, vragen wij u eveneens om ons vóór 28/02/2022 hiervan op de hoogte te brengen met de nodige stukken. Hiervoor kan u een mailtje sturen naar .

Tenslotte herinneren (zoals reeds eerder meegedeeld) wij u er nogmaals aan dat de jaarverslagen van de voorgaande jaren op de vroegere BIBF en IAB-platformen bewaard blijven. Enkel de jaartotalen van de voorbije 10 jaar kan u terugvinden in het nieuwe platform. Het eerste jaarverslag op het nieuwe elektronische platform permanente vorming zal dus voor 2021 zijn.

Gepubliceerd op

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Taxation in transition: compliance, rights & innovation in a high-data world.18 september 2025 – Gent Een niet te missen fiscaal evenement Dit jaar treedt België, en meer specifiek uw Instituut,...
Het ITAA vernieuwt zijn communicatie: duidelijker, rijker en interactiever.De afgelopen maanden heeft het Instituut zijn communicatiekanalen grondig herbekeken met als doel onze leden en partners nog beter te informeren. Hieruit...
Zoals ondertussen goed geweten wordt e-facturatie verplicht voor transacties tussen btw-plichtige ondernemingen tegen 1 januari 2026. De deadline nadert dus met rasse schreden. Momenteel hebben iets meer dan 250.000 ondernemingen...
De zesde Algemene Vergadering van het ITAA vond plaats op donderdag 24 april 2025. Traditiegetrouw openden voorzitter Bart Van Coile en ondervoorzitter Vincent Delvaux de vergadering met het verwelkomen van...
Het bevoegd bestuursorgaan van de vennootschap is verplicht om de jaarrekening op te maken of vast te stellen. Vaak wordt zij geconfronteerd met gebeurtenissen die zich voordoen na afsluitdatum van...
Waardeverminderingen spelen een belangrijke rol bij de waardering van actiefvermogens-bestanddelen, en dus indirect ook bij het vaststellen van de winst. Graag lichten wij de belangrijkste aandachtspunten met betrekking tot de...
Beroepsbeoefenaars geven de nodige bijstand bij de jaarafsluiting en de opmaak van de jaarrekening voor hun klanten. Het is echter de vennootschapsrechtelijke eerstelijns verantwoordelijkheid van het bevoegd bestuursorgaan van de...
Het bevoegd bestuursorgaan van de vennootschap is verplicht om de jaarrekening op te maken of vast te stellen. Alvorens een jaarrekening kan worden neergelegd bij de Nationale Bank van België,...
FOD Financiën meldt dat aangiften inzake diverse taksen via MyMinfin moeten worden ingediend. Meer informatie vindt u hieronder.  Moeten de mandatarissen een of meerdere aangiften inzake diverse taksen indienen? Dan...
De International Federation of Accountants (IFAC) lanceerde in samenwerking met de Edinburgh Group, een baanbrekende online tool: de Small Business Sustainability Checklist. Deze interactieve checklist is speciaal ontwikkeld om kleine...