Accountants en belastingadviseurs luiden noodklok over exponentiele toename administratieve lasten

Meer dan 1600 accountants en belastingadviseurs namen deel aan de jaarlijkse barometer van het ITAA.  Twee duidelijke trends: enerzijds weegt de toename van administratieve regels en verplichtingen op de aantrekkelijkheid van de sector, beroepsbeoefenaars doen niettemin voorstellen om deze lasten te verlagen. Anderzijds blijft de sector rekruteren. Het percentage van kantoren die op zoek zijn naar werknemers is bemoedigend.

Verhoogde administratieve lasten

De overmaat aan administratief werk wordt dit jaar opnieuw door 92% van de respondenten aangehaald. Nieuw in 2024: twee bijzonder tijdrovende wijzigingen die ook voor interpretatie vatbaar zijn, versterken dat gevoel, meer bepaald bijlage 270 MLH en de nieuwe btw-verplichtingen voor gemengde en gedeeltelijk belastingplichtigen.

We blijven hameren op de noodzaak om professionals in een vroeg stadium te betrekken bij het wetgevend en administratief proces”, zegt Bart Van Coile, voorzitter van ITAA, “Dit zou vermijdbare lasten in de toekomst voorkomen bij het uitrollen van nieuwe maatregelen. »

Het ITAA pas achteraf om verduidelijkingen en FAQ’s vragen over de twee eerder vernoemde wijzigingen, zijn vijgen na Pasen. De late publicatie van aanvullende informatie heeft de verwarring doen toenemen.

Veel leden hekelen ook de overtolligheid van administratieve verzoeken, ver van de “only-once”-principes die al meer dan tien jaar van kracht zijn.

Meer dan de helft van de bedrijven in de sector rekruteert

Precies 56% van de respondenten geeft aan dat het bedrijf waarin ze actief zijn op zoek is naar nieuwe medewerkers. Dit cijfer heeft zich de afgelopen jaren gestabiliseerd, een teken van duurzame groei in de sector.

Voor meer dan 9 op de tien bedrijven blijken deze aanwervingen moeilijk. Respondenten wijzen op de druk en de administratieve lasten die worden opgelegd aan KMO’s en beroepsbeoefenaars.

Voorstellen om bedrijven te ontlasten

De barometer is ook een gelegenheid om concrete suggesties te verzamelen om het werk in het veld te vergemakkelijken. Meer dan 500 respondenten schreven constructieve suggesties. Ze kunnen in 3 categorieën opgedeeld worden: betere overheidsportalen, een sterk mandaat en beredeneerde wetgeving. Meer details hieronder.  

  • Betrouwbaardere en flexibelere overheidsportalen
    • Echt 24 uur per dag toegankelijk, het hele jaar door en gebruikersgericht
    • Een werkelijk uniek platform voor alle federale èn gewestelijke overheidsdiensten
    • Standaardisering van de gegevensuitwisseling tussen verschillende overheidsinstanties onderling en tussen overheid en belastingplichtigen
  • Versterking van het mandaat van beroepsbeoefenaars in het openbaar register
    • Geldig voor alle overheidsdiensten (federaal, gewestelijk en lokaal)
    • Dat toegang verleent tot alle nodige gegevens
    • Dat snel en direct telefonisch contact met de administratie mogelijk maakt
  • Eenvoudigere, stabiele, geplande en voorspelbare (fiscale) wetgeving
    • Afgetoetst met beroepsbeoefenaars vóór de besluitvorming
    • Eerst op maat van de KMO, nadien voor grotere entiteiten
    • Volgens een vaste kalender die met de sector is afgesproken
Perscontact

Alexis de Biolley
Public affairs advisor ITAA
+32470170614

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Alexis de Biolley

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Twee Waalse gemeenten zijn gefuseerd op 2 december 2024 en 28 Vlaamse gemeenten op 1 januari 2025. Raadpleeg de lijst van gefuseerde gemeenten   De btw-toepassingen zijn aangepast in het...
 De Ondernemingsrechtbank Antwerpen en Limburg werft personen aan met een ondernemersachtergrond, meer specifiek met een financieel-economische bagage. Profielen die bekend zijn met de werking van een onderneming, en die een...
De ondernemingsrechtbank Gent werft verschillende profielen aan met boekhoudkundige kennis in de provincies Oost- en West-Vlaanderen.  Het gaat om de functie van  consulaire rechter in ondernemingszaken, die te combineren is...
Elke maand een onderwerp afgestemd op uw professionele praktijk. Herinnering aan de basisprincipes en deadlines en tips en tricks met een gastspreker.  Volg een cyclus van 10 opleidingen van elk...
Het ITAA dringt al lang aan dat het werkveld in een vroeg stadium zou worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen van FOD Financiën. De FOD heeft nu net het project Biztax...
Ten gevolge van een wetswijziging heeft het ITAA besloten een verzoek tot ruling in te dienen betreffende de toepassing van verzekeringstaks op uw verzekeringspremies voor beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand. In afwachting...
ITAA in overleg met FOD FinancienOp basis van de feedback die we kregen van onze leden over de btw-kalender heeft het ITAA intensief overlegt met de FOD Financien. Deze actie...
Tijdens de Algemene Vergadering van 2024 werd aangekondigd dat eDepot op de rails zou worden gezet. Het eDepot platform heeft als doel aktes op elektronische wijze neer te leggen. Na...
De FOD Financiën informeert ons dat de module waarmee kleine ondernemingen zich in één of meer andere lidstaten onder het nieuwe “kmo-regime” kunnen laten registreren, vanaf 3 maart 2025 beschikbaar...
De FOD Financiën heeft een nieuw roerende voorheffing-mandaat gelanceerd waarmee RV-aangiftes kunnen worden ingediend, de historiek van de ingediende aangifte kan worden geraadpleegd en uitwisselingen met de FOD inzake roerende...