Door de activering van de eBox worden bepaalde officiële documenten niet langer per post ontvangen. Dat is onder meer het geval voor het voorstel van vereenvoudigde aangifte.
In 2021 hebben heel wat mensen hun eBox geactiveerd om informatie en documenten te ontvangen over de gezondheidssituatie. Die personen zijn zich er niet van bewust dat de documenten van de FOD Financiën ook in de eBox terechtkomen.
Bovendien geven sommige gebruikers van de eBox hun e-mailadres niet op waardoor ze dus geen melding ontvangen bij de ontvangst van een nieuw document.
Daarom zullen we dit jaar alle voorstellen van vereenvoudigde aangifte per post verzenden. Heel wat belastingplichtigen zouden anders tevergeefs op hun papieren voorstel van vereenvoudigde aangifte wachten.
We willen er zo voor zorgen dat iedere betrokkene zijn voorstel van vereenvoudigde aangifte zal ontvangen om het te kunnen controleren en zo nodig te wijzigen.
Voor belastingplichtigen die hun papieren voorstel van vereenvoudigde aangifte na 1 juni ontvangen, bedraagt de antwoordtermijn via het papieren formulier automatisch één maand vanaf de datum van ontvangst (in plaats van 30 juni 2022).
De FOD Financiën de belastingplichtigen op de hoogte gebracht via:
- de toevoeging van een korte tekst aan het begin van het papieren VVA: ‘Als u uw voorstel van vereenvoudigde aangifte al hebt gewijzigd via MyMinfin, kunt u dit document negeren.‘
- publicatie op de website van specifieke FAQ’s en een nieuwsbericht.