Elk jaar, na de Algemene Vergadering in april, verstuurt het Instituut de uitnodigingen tot betaling van de bijdrage, op basis van uw lidmaatschapsstatus op 1 januari.
Hieronder vindt u de belangrijkste informatie over uitschrijving, statuswijzigingen en het bijwerken van uw gegevens.
De exacte stappen, vereiste formulieren en te respecteren deadlines zijn te vinden onder het tabblad ‘Formulieren‘ in het ITAA-portaal. U vindt daar ook meer informatie in de toelichting.
Te respecteren termijn: alle aanvragen (uitschrijvingen, statuswijzigingen, enz.) moeten vóór 31 december worden ingediend met de gevraagde documenten en via het juiste formulier dat beschikbaar is onder ‘Formulieren‘, om in aanmerking te worden genomen voor het bepalen van de verschuldigde bijdrage voor het volgende jaar.
ENKELE AANDACHTSPUNTEN
- Dossiers die onvolledig zijn, of aanvragen die niet via de voorziene kanalen/tools en/of formulieren worden ingediend, zijn niet ontvankelijk en zullen worden afgesloten.
De bijdrage blijft verschuldigd wanneer de uitschrijvingsaanvraag niet vóór het einde van het jaar werd ingediend of wanneer deze niet ontvankelijk werd verklaard.
Raadpleeg de toelichting voor alle te ondernemen stappen. - Let op! Elke uitschrijving gaat pas van kracht na goedkeuring door de Raad.
Wij herinneren u eraan dat de bijdrage voor dit jaar verschuldigd blijft, zelfs als de aanvraag tot uitschrijving vóór het einde van het jaar wordt ingediend. Dit geldt zowel voor natuurlijke personen als voor rechtspersonen. - Zorg ervoor dat uw e-mailadres up-to-date is in uw e-loket. U bent zelf verantwoordelijk om wijzigingen in uw persoonlijke gegevens binnen 15 dagen aan te passen in het portaal (niet via e-mail). Controleer deze gegevens ook vóór een eventuele uitschrijving. Alle communicatie gebeurt namelijk op basis van de informatie in ons systeem.
- Daarnaast raden wij u aan om het hierboven vermelde adres toe te voegen aan de lijst van ‘veilige afzenders’ van uw e-mailprogramma en/of mailserver. Mocht u problemen ondervinden bij het bijwerken van deze informatie, neem dan contact op met onze diensten via .
U WENST ZICH UIT TE SCHRIJVEN UIT HET OPENBAAR REGISTER
🡆 Bent u beroepsbeoefenaar en/of actief in een vennootschap?
De uitschrijving is wettelijk geregeld (art. 33 van de wet van 17 maart 2019) en vereist specifieke formaliteiten (art. 17 van het KB Openbaar Register).
Dit omvat:
- Het indienen van een verklaring op eer (voor zowel natuurlijke personen als rechtspersonen) dat de beroepsactiviteiten werden stopgezet.
- Het verwijderen van de NACEBEL-codes die voorbehouden zijn aan de ITAA-leden, zowel voor de entiteit als de vestigingseenheid(en).
Indien u uw activiteiten uitoefent in het kader van een stage en u wenst uit te schrijven, dient u deze verklaring op eer – in te vullen en de nodige bewijzen van stopzetting aan ons over te maken.
Het Instituut behoudt zich het recht voor om bijkomende documenten of bewijsstukken op te vragen indien de voorgelegde elementen onvoldoende aantonen dat de opdrachten effectief werden stopgezet of overgedragen.
🡆 Bent u intern lid?
Een eenvoudige mail naar volstaat om uw uitschrijving aan te vragen.
🡆 Bent u intern stagiair?
Een eenvoudige mail naar volstaat om uw uitschrijving aan te vragen. Gelieve tevens uw stagemeester in kennis te stellen van uw stopzetting van de stage.
UW STAGE ALS BEROEPSBEOEFENAAR LOOPT TEN EINDE
Als uw stage binnenkort afloopt en u via een vennootschap werkt, is het belangrijk dat de situatie van uw vennootschap correct wordt bijgewerkt in het ITAA-register.
Uw weglating of uitschrijving uit het openbaar register leidt niet automatisch tot de uitschrijving van de vennootschap waarin u actief bent. Deze blijft ingeschreven totdat een formele verklaring op eer voor de rechtspersoon wordt ingediend.
Zolang deze verklaring niet is ontvangen, blijft de bijdrage voor het lopende jaar verschuldigd. Door tijdig de verklaring op eer in te dienen, kunnen onnodige bijdragen worden vermeden.
Let op: de verklaringen op eer als beroepsbeoefenaar in het kader van de stopzetting van een stage moeten worden ingediend bij de stagedienst ().
U WENST VAN STATUUT TE VERANDEREN
Als u van statuut wilt veranderen (bijvoorbeeld van beroepsbeoefenaar naar intern lid), moet de aanvraag worden ingediend, vergezeld van de benodigde documenten.
De formulieren zijn beschikbaar onder het tabblad ‘Formulieren‘:
- Voor leden en stagiairs:
– Van zelfstandig beroepsbeoefenaar naar intern lid
– Van intern lid naar zelfstandig beroepsbeoefenaar - Stage en examens > Verloop stage > Gemeenschappelijk voor alle stagiairs > Aanvraag omschakeling van interne naar extern en omgekeerd.