Storing FOD mandaten blijft zorgen baren ondanks snelle reactie

Op maandagochtend, 26 augustus, hebben veel ITAA-leden de servicedesk gemeld dat de toegang tot de FOD-mandaten verstoord waren, waardoor de voortgang van werkzaamheden op aangiften en balansen voor veel gebruikers werd geblokkeerd. Gelukkig slaagde de FOD erin het probleem een dag later, op 27 augustus, rond 14.00 uur op te lossen.

Het is onverklaarbaar dat dit soort incidenten jaar na jaar blijft voorkomen. Vragen over de duurzaamheid van de geboden oplossingen en de preventie van soortgelijke toekomstige incidenten blijven rijzen. Waarom blijven deze verstoringen zich jaar na jaar voordoen?

Het is ook cruciaal dat de FOD snel schakelt met het ITAA om storingen te detecteren en op te lossen zodra ze zich voordoen. Een nauwere samenwerking zou veel problemen kunnen voorkomen, storingen sneller kunnen opsporen en een betere continuïteit van de diensten kunnen garanderen.

Het ITAA blijft ook pleiten voor een verduidelijking van de effecten in geval van storingen van e-services, ongeacht de overheidsdienst. Het voorstel is eenvoudig: een dag van onbeschikbaarheid zou automatisch een extra dag uitstel moeten opleveren. Deze maatregel zou alle onzekerheid bij de gebruikers wegnemen en onnodige discussies voorkomen.

Gerelateerde artikelen

In het regeerakkoord werd een brede reeks fiscale hervormingen aangekondigd. Verschillende van deze aangekondigde maatregelen hebben hun vertaalslag naar wetgevend werk gekregen in de Wet diverse bepalingen van (nog niet...
FOD Financiën meldt dat de toegang tot de e-services zullen verstoord zijn tijdens het weekend van 13 tot 14 september. Hieronder vindt u de officiële mededeling van FOD Financiën. Het...
De automatische boete in de inkomstenbelasting die belastingplichtigen moeten slikken bij een fout in de belastingaangifte, is eindelijk verleden tijd. Nadat het principe al werd opgenomen in het nieuwe federaal...
 Via MyMinfin kunnen gecertificeerde accountants en belastingadviseurs het attest 276C1B in naam van hun cliënten aanvragen en raadplegen. Lees in het persbericht van de Federale Overheidsdienst Financiën meer over de...
De FOD Financiën heeft een nieuwe functie ter beschikking gesteld op MyMinfin om op een veilige, gestructureerde manier fouten in de patrimoniumdocumentatie te melden. Meer info in het onderstaande persbericht. ...
Er zijn momenteel technische problemen bij het versturen van een aangifte in naam van een overleden persoon in MyMinfin. Het is niet mogelijk om een eerder opgeslagen aangifte te wijzigen...
De Federale Overheidsdienst Financiën meldt dat nieuwigheden in de e-service mandaten zullen worden geïntegreerd. Vanaf 18 juli start een overgangsperiode, die gevolgen zal hebben op overdrachten. Hieronder vindt u het...
De Federale Overheidsdienst Financiën heeft een persbericht gedeeld over de deadlines in verband met de verplichte invoering van GKS in de horeca. We roepen onze leden op om de deadlines...
Filing – NBB Balanscentrale Het lijkt onmogelijk in te loggen op de balanscentrale van de NBB. Het ITAA heeft informatie opgevraagd om u zo snel mogelijk te informeren en  zo...
Door het oppikken van de snelle technologische evolutie zijn ITAA-leden de laatste jaren sterk geëvolueerd om steeds voor een betere dienstverlening te zorgen naar de ondernemers toe. Veel belastingadviseurs en...