Op maandagochtend, 26 augustus, hebben veel ITAA-leden de servicedesk gemeld dat de toegang tot de FOD-mandaten verstoord waren, waardoor de voortgang van werkzaamheden op aangiften en balansen voor veel gebruikers werd geblokkeerd. Gelukkig slaagde de FOD erin het probleem een dag later, op 27 augustus, rond 14.00 uur op te lossen.
Het is onverklaarbaar dat dit soort incidenten jaar na jaar blijft voorkomen. Vragen over de duurzaamheid van de geboden oplossingen en de preventie van soortgelijke toekomstige incidenten blijven rijzen. Waarom blijven deze verstoringen zich jaar na jaar voordoen?
Het is ook cruciaal dat de FOD snel schakelt met het ITAA om storingen te detecteren en op te lossen zodra ze zich voordoen. Een nauwere samenwerking zou veel problemen kunnen voorkomen, storingen sneller kunnen opsporen en een betere continuïteit van de diensten kunnen garanderen.
Het ITAA blijft ook pleiten voor een verduidelijking van de effecten in geval van storingen van e-services, ongeacht de overheidsdienst. Het voorstel is eenvoudig: een dag van onbeschikbaarheid zou automatisch een extra dag uitstel moeten opleveren. Deze maatregel zou alle onzekerheid bij de gebruikers wegnemen en onnodige discussies voorkomen.