De Waalse Regering keurde een nieuwe steunmaatregel voor het 4e kwartaal van 2022 goed voor bedrijven die zwaar werden getroffen door de energiecrisis[1].
Deze vergoedingen zijn bestemd voor zelfstandigen en ondernemingen, ongeacht hun grootte, met één of meer vestigingseenheden in het Waals Gewest die getroffen zijn door de stijgende energieprijzen (iedere energievector: gas, elektriciteit, brandstof, enz.) en die aantonen dat zij vergeleken met het 4e kwartaal van 2021 in het 4e kwartaal van 2022 bedrijfsverlies leden of dat hun bedrijfsresultaat daalde.
Voorwaarden en informatie
Hieronder een overzicht van de toekenningsvoorwaarden en van de informatie om een aanvraag in te dienen:
- Veelgestelde vragen die beoefenaars van cijferberoepen online via volgende link kunnen raadplegen: FAQ – Experts du Chiffre.pdf (wallonie.be)
- Een lijst met definities van begrippen als “onderneming”, “vestigingseenheid”,…: Définitions.pdf (wallonie.be)
- Technische fiches per steuncategorie en specifieke gevallen
- Wat de steuncategorieën betreft, dient onderscheid te worden gemaakt tussen drie categorieën:
- Steun van categorie 1: bedoeld voor ondernemingen die geen grote energieverbruikers zijn Catégorie 1_0.pdf (wallonie.be)
- Steun van categorie 2: bedoeld voor ondernemingen die grote energieverbruikers zijn Catégorie 2_0.pdf (wallonie.be)
- Steun van categorie 3: bedoeld voor ondernemingen die zeer grote energieverbruikers zijn Catégorie 3_0.pdf (wallonie.be)
- Worden beschouwd als specifieke gevallen:
- Startende bedrijven Starters_1.pdf (wallonie.be)
- Bedrijven die in 2021 verplicht moesten sluiten ingevolge de beslissingen betreffende de COVID-19-gezondheidscrisis Covid_0.pdf (wallonie.be)
- Bedrijven getroffen door de overstromingen Inondations_1.pdf (wallonie.be)
- Bedrijven die in 2021 verplicht moesten sluiten ingevolge de beslissingen betreffende de COVID-19-gezondheidscrisis EN die getroffen werden door de overstromingen van 14 tot 16 juli 2021 en door die van 24 juli 2021 en erkend werden als natuurramp. https://aide-energie-entreprises.wallonie.be/sites/default/files/2023-01/Covid%20et%20inondations.pdf
Al die documenten komen in de Toolbox van het Waalse Gewest aan bod: Boite à Outils | Aide Énergie (wallonie.be).
Aanvragen ingediend door een beoefenaar van cijferberoepen.
Het Waalse Gewest koos ervoor om de indiening van deze aanvraag toe te vertrouwen aan beoefenaars van cijferberoepen.
De onderneming die voor deze maatregel in aanmerking meent te komen stelt een bedrijfsrevisor, aangesloten bij het IBR, of een accountant (fiscalist) / gecertificeerd accountant, aangesloten bij het ITAA, aan die de aanvraag voor de onderneming indient op een platform dat vanaf 31 januari 2023 (datum nog te bevestigen) voor leden van beide Instituten toegankelijk is. We bezorgen u de link zodra het platform beschikbaar is.
Met het oog op de uitvoering van die opdracht bezorgden het IBR[2] en het ITAA[3], elk voor wat hen betreft, de Waalse overheid een lijst van de bedrijfsrevisoren en accountants (fiscalisten)/gecertificeerde accountants (deze openbare informatie beperkt zich tot de naam, de voornaam en het registratienummer, evenals het e-mailadres vermeld in de openbare registers van het IBR en het ITAA), voor de vereiste periode om de dossiers te behandelen die in het kader van deze maatregel worden aangeboden.
Opdrachtbrief
De accountant (fiscalist)/(gecertificeerd) accountant en zijn cliënt moeten overeenkomstig artikel 41 van de wet van 17 maart 2019 voorafgaand aan de uitvoering van elke opdracht een opdrachtbrief opmaken.
Hierbij treft u een opdrachtbrief aan die beide instituten daartoe gezamenlijk opstelden.
Verslag over de feitelijke vaststellingen
Bij indiening van het dossier op het platform moet de cijferprofessional naast de informatie die de administratie nodig heeft om de aanvraag van de onderneming te verwerken, voor rekening van die laatste, ook een verslag indienen over de feitelijke bevindingen van de uitgevoerde overeengekomen specifieke werkzaamheden.
Het ingevulde deel op het platform vormt bijgevolg het verslag van de professional als zodanig.
Het belang van dergelijk verslag kan voor de cliënt, noch voor de Waalse regering worden onderschat. Voor de cliënt garandeert het verslag het goede verloop van de verwerking en van de toekenning van de steun. De regering kan terugvallen op objectieve verslagen van specialisten en kan in alle vertrouwen besluiten dat de steun conform de wettelijke voorwaarden wordt verleend. Dit voorkomt dat steun onterecht zou worden uitbetaald en vervolgens weer moet worden teruggevorderd.
Gelet op het algemeen belang van deze verslagen en op de aansprakelijkheid van de professional, stelden het ITAA en het IBR de overeengekomen specifieke werkzaamheden op, net als het deel dat het verslag vormt met de feitelijke bevindingen dat de professional op het webplatform van de Waalse regering moet invullen. Dit verslag is gebaseerd op ISRS 4400, de internationale standaard voor opdrachten tot het verrichten van overeengekomen werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie, gepubliceerd door de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) van de International Federation of Accountants (IFAC). Het deel dat het verslag over de feitelijke bevindingen vormt, definieert de verantwoordelijkheden van de professional en de onderneming, de specifieke werkzaamheden die hij moet verrichten en de feitelijke bevindingen die hij moet voorstellen.
Termijn
We vestigen uw aandacht erop dat de aanvragen, om redenen inherent aan de berekening van de premies waarvan iedere onderneming kan genieten, slechts edurende een periode van een maand na opening van het platform kunnen worden ingediend. Het platform waarop de aanvragen kunnen worden ingediend, wordt vanaf 6 februari opengesteld op volgend adres: www.aide-energie-entreprises.wallonie.be en dat tot en met 5 maart 2023.
Het Waals Gewest benadrukt dat het doel van deze maatregel erin bestaat de economische schade voor betrokken ondernemingen te beperken en de zwaarst getroffen bedrijven te helpen. Het is in het belang van de cliënt dat de professional de mogelijkheid onderzoekt om de procedure al dan niet op te starten. Bovendien gaat het om een eerste tussenkomst die zal worden geëvalueerd met het oog op een eventuele aanpassing gelet op het beschikbare budget en op de evolutie van het Europees kader. Wallonie Entreprendre biedt ook aanvullende steunmechanismen; het overzicht daarvan treft u aan op de website.
[1] Besluit van de Waalse regering van 21 december 2022 genomen ter uitvoering van het decreet van 19/10/2022 tot uitvoering van steunmaatregelen voor ondernemingen in het kader van de energiecrisis voor het 4e kwartaal van 2022
[2] De leden van het IBR worden verzocht het Informatiebeleid van het IBE inzake verwerking van persoonsgegevens te raadplegen of voor bijkomende informatie hierover contact op te nemen met het IBR via privacy@ibr-ire.be.
[3] ITAA-leden worden verzocht de privacy policy te raadplegen die op de website van het ITAA beschikbaar is of om voor bijkomende informatie hierover contact op te nemen met het ITAA via privacy@itaa.be.