Jaarverslag permanente vorming 2021: indienen via het nieuw platform permanente vorming

Uiterlijke indieningsdatum: 28 februari 2022

Het jaareinde is in zicht en daarmee is ook het moment aangebroken om uw jaarverslag permanente vorming er even op na te kijken in het nieuwe elektronisch platform permanente vorming via het ITAA-portaal (zie ook ITAA- Flash van 29/4/2021 aankondiging nieuw platform). Is dit correct en volledig, hebt u een voldoend aantal uren? Dan kan u dit eenvoudigweg in het platform valideren en verder hoeft u niets te doen.

Maar aangezien 2021 inzake permanente vorming een echt overgangsjaar is, er is nl. een nieuwe norm en daarnaast ook een nieuw elektronisch platform, vragen we u toch met aandrang om in dit platform met veel aandacht door de lijst met vormingsactiviteiten 2021 te gaan.

De erkende vormingsoperatoren dienen uw aanwezigheid op de door hen georganiseerde vormingen rechtstreeks in het nieuwe platform te registreren waarbij dit automatisch in uw overzicht van gevolgde vormingsactiviteiten komt.

U dient – in principe – niets meer te doen.

Echter, 2021 was ook voor vormingsoperatoren een overgangsjaar. Ook voor hen is het nieuwe elektronisch platform een nieuw gegeven aan dewelke zij zich dienden aan te passen. Sommige erkende vormingsoperatoren hebben zeer snel geschakeld, sommigen zijn pas in de loop van het jaar overgestapt naar het automatisch registreren van uren in het platform, nog anderen zijn tot op vandaag  niet overgestapt en reiken nog steeds vormingsattesten uit (op papier of digitaal).

We hebben ook gemerkt dat leden zelf zeer veel individuele goedkeuringsaanvragen voor gevolgde vorming hebben ingediend om zeker te zijn dat deze wel degelijk in hun jaarverslag zou worden opgenomen. Kijk dus zeker nog uw lijst van gevolgde vormingsactiviteiten na op dubbele ingaven (zowel door uzelf als door de erkende vormingsoperator). Verwijder desgevallend de door uzelf ingediende vorming indien deze dubbel is met de registratie van de erkend vormingsoperator.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal vormingsactiviteiten die u zelf dient in te geven, m.n. indien u doceert aan een erkende instelling of indien u publicaties van wetenschappelijke of technische aard hebt opgesteld, of indien u vormingen hebt gevolgd die georganiseerd werden door uw kantoor, of nog indien u meegewerkt hebt aan commissies, cellen of werkgroepen van het Instituut. Sla er zeker nog eens de norm op na voor alle details.

Naast het totale aantal gevolgde uren is ook het evenwicht tussen categorie A en categorie B uren belangrijk. Consulteer regelmatig het nieuwe platform, de huidige stand van zaken inzake de door u gevolgde permanente vorming is er in een oogopslag terug te vinden via de getoonde meters (zie voorbeeld in afbeelding hieronder), dit zowel per kalenderjaar als voor de driejarige periode.

Ieder ITAA-lid dient jaarlijks zijn/haar verslag permanente vorming ten laatste twee maanden na het afsluiten van het kalenderjaar in te dienen. Met andere woorden u heeft de tijd tot 28/02/2022 om uw verslag permanente vorming 2021 waarheidsgetrouw in te voeren/valideren in het platform permanente vorming.

Ga daarvoor naar ‘Jaarverslagen’ in het platform meters (zie voorbeeld in afbeelding hieronder), u kan daar kiezen voor welk jaar u het verslag wil valideren.

Na 28 februari van elk jaar worden de leden die niet in orde zijn, opgevolgd. U dient steeds te kunnen aantonen dat u voldoende permanente vorming heeft gevolgd (dit punt zal eveneens gecontroleerd worden, aan de hand van bewijsstukken tijdens kwaliteitstoetsingen). Dit is van maatschappelijk belang, van belang voor het beroep en is ook in uw belang.

Indien u wegens overmacht (vb. langdurige ziekte) niet heeft kunnen deelnemen aan vormingen, vragen wij u eveneens om ons vóór 28/02/2022 hiervan op de hoogte te brengen met de nodige stukken. Hiervoor kan u een mailtje sturen naar .

Tenslotte herinneren (zoals reeds eerder meegedeeld) wij u er nogmaals aan dat de jaarverslagen van de voorgaande jaren op de vroegere BIBF en IAB-platformen bewaard blijven. Enkel de jaartotalen van de voorbije 10 jaar kan u terugvinden in het nieuwe platform. Het eerste jaarverslag op het nieuwe elektronische platform permanente vorming zal dus voor 2021 zijn.

Gepubliceerd op

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

De ITAA-ledenstempel heeft een nieuwe plek: uw persoonlijke e-loket. Zo blijft hij voorbehouden aan ITAA-leden. Met de ITAA-ledenstempel waarmerkt u specifieke documenten voor een individuele cliënt, zodat meteen duidelijk is...
Op zaterdag 22 mei 2027 helpen accountants en belastingadviseurs bezoekers bij DPG Media in Antwerpen met hun belastingaangifte. We willen er met zoveel mogelijk experten bij zijn. Komt u ook?...
Laattijdige aangiften op laagste niveau in zes jaar: uw planning maakt het verschil Het aandeel laattijdige aangiften in de personenbelasting is gedaald tot het laagste niveau in zes jaar, en...
Op 23 oktober 2026 treden twee vernieuwde normen in werking voor opdrachten die u als gecertificeerd accountant regelmatig uitvoert. Dit verandert er, en zo bereidt u zich voor. Voor opdrachten...
Begeleidt u een cliënt die onder de Pillar 2-minimumbelasting valt? Dan krijgt u een maand extra: de aangiften voor de binnenlandse bijheffing en de IIR-bijheffing, en de kennisgeving van de...
Op dinsdag 3 november 2026 brengt de European Tax Adviser Federation belastingadviseurs, beleidsmakers en academici uit heel Europa samen in Brussel. U hoort uit eerste hand waar het Europese belastingbeleid...
Arizona, DAC8 en de verplichte e-facturatie tekenen het landschap opnieuw. En net daardoor wordt uw rol beter zichtbaar: u past de regels niet alleen toe, u vertaalt ze naar beslissingen...
Met de Wet van 18 december 2025 heeft de wetgever opnieuw gesleuteld aan de regels inzake de fiscale aftrekbaarheid van autokosten. De invoering van een nieuw fiscaal aftrekschema voor bepaalde...
Elk jaar worden in België zo’n 8.000 BV’s opgericht om samenwerkingen te structureren tussen twee of meer personen. En al te vaak zonder aandeelhoudersovereenkomst. Zonder afspraken over wie beslist, wat...
De programmawet van 30 mei 2026 (BS 1 juni 2026) voerde een correctiefactor op het niet door te storten bedrag van de bedrijfsvoorheffing. Daarnaast bevat deze wet ook bijzondere maatregelen...