Steeds vaker krijgen beroepsbeoefenaars voorstellen van organisaties die hun diensten aan cliënten willen aanbieden — in ruil voor een commissie per doorverwezen klant. Klinkt onschuldig, maar het ontvangen of toekennen van commissielonen is verboden.
Dat verbod, vastgelegd in artikel 47 van de ITAA-wet, is er niet zomaar. Het waarborgt de onafhankelijkheid en objectiviteit van de
ITAA-beroepsbeoefenaar — precies wat cliënten van u mogen verwachten. Onafhankelijk advies vormt immers de kern van het vertrouwen tussen u en uw cliënt.
Wees alert voor misleidende aanbiedingen
Recent ontvingen verschillende leden een massamail van een organisatie die opriep om cliënten met interesse in flexi-jobs door te verwijzen, in ruil voor een “mooie commissie”. Zulke boodschappen verschijnen steeds vaker, in uiteenlopende sectoren zoals sociale secretariaten of verzekeringskantoren. Blijf daarom waakzaam en laat u niet verleiden door financiële beloften.
Waarom commissielonen verboden zijn
Wanneer een beroepsbeoefenaar een voordeel ontvangt voor het aanbrengen van cliënten, ontstaat een risico op belangenvermenging. U zou dan:
- diensten kunnen aanbevelen die uw cliënt niet echt nodig heeft, of
- bepaalde aanbieders verkiezen omdat zij een commissie betalen, terwijl er betere alternatieven bestaan.
Om die onafhankelijkheid te beschermen, heeft de wetgever terecht gekozen voor een strikt verbod op commissielonen.
Beroepsgeheim en vertrouwelijkheid
Naast het verbod op commissielonen geldt ook uw beroepsgeheim en geheimhoudingsplicht. U mag geen cliëntgegevens delen met derde dienstverleners met het oog op samenwerking, tenzij uw cliënt daar uitdrukkelijk en vooraf mee instemt.
Verwijs enkel in het belang van uw client
Als u cliënten doorverwijst, doe dit steeds in volle onafhankelijkheid en uitsluitend in hun belang. Alle informatie-uitwisseling gebeurt enkel met hun duidelijke en voorafgaande goedkeuring. Zo blijft het vertrouwen behouden en blijft uw professioneel handelen onberispelijk.