Het nieuwe regeerakkoord: wat kunnen we verwachten?

Het ITAA-team belicht enkele essentiële aspecten van het akkoord welke een belangrijke impact zullen hebben op de activiteiten van de leden. De puur fiscale aspecten werden opzettelijk niet opgenomen, maar u kan ze onderaan terugvinden.

Fiscaal beleid, harmonisatie en rechtszekerheid

Een van de aspecten die in het oog springt is de ambitie om de fiscale governance te verbeteren. Hierover hadden de leden van het ITAA de meeste verwachtingen. We verwelkomen de ambitie om het administratief-fiscaal kader in België gunstiger te maken voor ondernemerschap, de rechtszekerheid te versterken en de de openbare dienstverlening te verbeteren (met in het bijzonder de tools van de FOD Financiën).

Het lijkt ons relevant – in het kader van de vereenvoudiging van procedures voor ondernemers en het streven naar een rechtvaardiger fiscale behandeling – dat de wil aanwezig is om retroactieve fiscale maatregelen te vermijden en verschillende voordelen of aftrekposten te vereenvoudigen en te harmoniseren.

De introductie van het begrip goede trouw en de aanpassing van het sanctiebeleid om een soepeler en menselijker kader mogelijk te maken in geval van fouten, is een punt dat de meeste van onze leden bijzonder zullen appreciëren. Dit zijn recente verzoeken die samen met UCM en Unizo zijn doorgegeven.

Het ITAA verwelkomt deze intenties met veel hoop en we zullen aandachtig toekijken dat deze ambities worden gerealiseerd.

Het principe “think small first” en vereenvoudiging ook buiten de fiscaliteit

De lezing van het hele akkoord bevat een aantal terugkerende principes die gunstig zijn voor KMO’s. We benadrukken het principe “Think small first” omdat het belangrijk is dat aan KMO’s en hun organisatie wordt gedacht bij het uitrollen van regels. De vereenvoudigingsinspanningen die in het akkoord zijn gelanceerd, tonen ook de ambitie om alle procedures te bundelen, ongeacht het bestuursniveau of de betrokken administratie.

Bovendien toont de regering een wil om een evenwicht te vinden tussen de belastingbetalers en de overheid. Bijvoorbeeld zullen in het digitaliseringstraject ook overheden verplicht zal zijn om via de ebox te communiceren. Het is immers moeilijk voor te stellen dat belastingbetalers verplicht worden om dit kanaal te gebruiken als overheden op een andere manier blijven communiceren.

Het ITAA benadrukt dat efficiente digitale communicatie enkel mogelijk is door alle kanalen te centraliseren.

De ambitie om de lancering van een bedrijf mogelijk te maken binnen 24 uur is heel ambitieus; om dit te bereiken zal overleg met de beroepsbeoefenaars op het werkveld essentieel zijn.

Het beheer van data van burgers en bedrijven

De tekst toont ook de vastberaden wil om de datastromen te verbeteren, duplicaten te vermijden, en de controle over de gegevens van belastingplichtigen te behouden. Het principe “only-once” wordt vaak gebruikt in het kader van verbetering van de informatiestromen tussen verschillende overheidsdiensten, zodat belastingbetalers niet meermaals dezelfde informatie moeten verstrekken.

Bovendien lijkt de regering de transparantie van het gebruik van gegevens door de verschillende overheidsdiensten te willen verbeteren. Dit is essentieël in de context van het toenemende risico op lekken, hacking en misbruik van gegevens.

De uitoefening van onze beroepen en het mandaat

Het langverwachte verzoek van veel beroepsorganisaties, waaronder het ITAA, betreffende een generiek mandaat om namens derden procedures uit te voeren, is opgenomen in het regeerakkoord.

Het belang van een goede spreiding van de werklast, specifiek voor ons beroep, werd ook als een apart punt in de tekst opgenomen.

De regering toont ook een wil om de toegang tot het beroep te vereenvoudigen en een lichte deregulering van de beroepsuitoefening toe te kennen betreffende het aanbod van multidisciplinaire diensten en reclame voor onze juridische en economische beroepen.

Diverse punten die ook aandacht verdienen

  • Werkgelegenheid:
    De regering is van plan om flexi-jobs uit te breiden naar alle sectoren, welke een positieve imact kan hebben voor onze leden gelet de wervingsproblemen en seizoenspieken in onze kantoren.
  • Economie:
    Afschaffing van de kosten voor wijzigingen in de KBO is voorzien.
  • Justitie:
    De opening van het Just-on-web portaal om echte online toegang tot de griffies van de ondernemingsrechtbanken mogelijk te maken.

Conclusie

Het ITAA stelt vast dat een belangrijk deel van het regeerakkoord betrekking heeft op de kernactiviteiten van belastingadviseurs en accountants. Veel punten die in de tekst worden beschreven, dragen de hoop op een wezenlijke verbetering van de werkomstandigheden van de leden. Punten die onze leden aanbelangen, zijn nog nooit zo aanwezig geweest in een regeerakkoord.

De verwachtingen van de sector zijn enorm, laat ons ervoor zorgen dat de ambities op het gebied van vereenvoudiging worden gerealiseerd, terwijl de administratieve procedures met betrekking tot de nieuwe fiscale en parafiscale maatregelen in het akoord toch onder controle blijven.

Er is maar één oplossing: overleg.

Proactief en vroegtijdige contacten tijdens de opmaak van de toekomstige wetteksten. Het ITAA blijft daarom aandringen bij alle nieuwe ministers en alle administraties: toets alle toekomstige maatregelen aan de realiteit van de beroepsbeoefenaars op het werkveld.

Voorkom zo onaangename verrassingen bij de uitvoering ervan die mogeljiks leiden tot een afschaffing in het volgend regeerakkoord, zoals bijlage 270MLH bijvoorbeeld. 

ITAA
+ posts
Alexis de Biolley

Gerelateerde artikelen

ITAA biedt opnieuw een reeks van 5 praktijkgerichte opleidingen, telkens 3 uur per sessie, rond actuele en relevante thema’s, gegeven door experts. In totaal goed voor 15 uur opleiding, voor...
Dit is een nieuwe realiteit voor u als beroepsbeoefenaar. Naast financiële rapportering wordt u voortaan mogelijk ook betrokken bij het opstellen van een duurzaamheidsverslag. Dankzij het ITAA is deze nieuwe...
VLAIO en Departement Omgeving lieten afgelopen jaar een studie uitvoeren naar de impact van Europese duurzaamheidswetgeving op Vlaamse kmo’s. Het doel was om zicht te krijgen op ondersteunende maatregelen die...
KMO-participatie aan overheidsopdrachten Eerste online event op dinsdag 7 december Kent u in uw omgeving KMO’s die actiever willen deelnemen aan overheidsopdrachten? Misschien kent upublieke aankopers die zich meer expliciet...