De feedback uit het veld is eenduidig: ondernemers en economische beroepsbeoefenaars worden steeds vaker geconfronteerd met het lukraak toepassen van buitensporige belastingverhogingen. Geconfronteerd met de heropleving van dit fenomeen, hebben UNIZO en ITAA de handen in elkaar geslagen om ondernemers en beroepsbeoefenaars hierbij te ondersteunen.
Het doel van deze aanpak is tweeledig:
-
- De pers en politieke besluitvormers waarschuwen voor bepaalde excessen die ontstaan door een te laag onderscheidingsvermogen bij de automatisering van processen.
-
- Alle bedrijven waarvan de cashflow in gevaar komt door de buitensporige toepassing van belastingverhogingen concreet te helpen.
Dit tweeledig doel werd vertaald in twee concrete acties.
Een persactie
UNIZO en ITAA roepten in de pers op om een einde te maken aan de systematische verhogingen bij niet-aangifte, bij laattijdige overlegging van de aangifte of in geval van onvolledige of onjuiste aangifte Deze persactie wordt mee ondersteund door UCM. De drie organisaties roepen de federale overheid op om de administratie er toe te bewegen om de praktische toepassing van artikel 444 WIB92 te herzien. Er moet een einde worden gemaakt aan desystematische toepassing, zodat een belastingverhoging van 10% of meer enkel wordt opgelegd aan wie te kwader trouw is of dezelfde fout meermaals maakt. UNIZO, ITAA en UCM hopen ook dat de federale onderhandelaars in het regeerakkoord meenemen dat we moeten evolueren naar een partnership tussen de administratie en de ondernemers, waarin geen sprake is van een conflictmodel, maar gefocust wordt op administratieve vereenvoudiging en begeleiding.
Modellen om leden te ondersteunen die met deze praktijken worden geconfronteerd
ITAA en UNIZO hebben modellen opgesteld die op deze stijgingen anticiperen en die toepasbaar zijn op uw specifieke situatie.
U kunt deze modellen terugvinden op:
Deze modellen vormen een sjabloon, waarmee u een toegepaste belastingverhoging kan betwisten via een bezwaar tegen de gevestigde aanslag. De algemene overwegingen kan u zonder aanpassing kopiëren in uw eigen bezwaarschrift. Het is evenwel cruciaal dat u concreet motiveert waarom er in uw dossier geen elementen zijn die wijzen op kwade trouw. In de modellen wordt hiertoe een voorbeeld aangereikt, maar u moet dit individualiseren in functie van de omstandigheden van het dossier waarvoor u bezwaar indient. Naast een standaardmodel met een verzoek tot kwijtschelding van de belastingverhoging, zijn er ook varianten: een verzoek om kwijtschelding wegens gebrekkige motivering en een verzoek om kwijtschelding wegens het bestaan van een principiële discussie. Tot slot wordt er ook een formulering ter beschikking gesteld, die u kan toevoegen wanneer de belastingverhoging een onevenredige sanctie vormt in hoofde van de belastingplichtige (door de toepassing van het aftrekverbod). Deze modellen betreffen bezwaarschriften, maar het spreekt voor zich dat deze argumenten reeds geheel of gedeeltelijk dienen of kunnen worden gebruikt in de antwoorden op de berichten van wijziging teneinde te voorkomen dat er een belastingverhoging komt.
Lees meer over de betwisting van de belastingverhoging van 10%.
Los van deze acties, blijven UNIZO, ITAA en UCM aandringen op overleg met de actoren op het terrein. Digitalisering van de overheidsdiensten moet leiden tot een efficiënte organisatie voor alle betrokkenen (en niet enkel in het belang van de administratie zelf). Regels en boetes mogen niet op een kille en ongenuanceerde wijze worden toegepast.