TOW : Suggesties van verbetering

In dit artikel (TOW: Opmerkingen en suggesties van leden, reactie van de FOD en aantal ingediende aangiften) introduceert ons team een aantal zaken waarmee onze servicedesk aan de slag ging sinds de opening van TOW. Met nog een kleine maand voor de deadline kan deze info nog nuttig zijn om hopelijk sereen AJ 23 af te sluiten. Hieronder vindt u de belangerijkste suggesties die via de servicedesk gemeld werden en doorgegeven aan de FOD.  

Dit werd ook op de servicedesk gepubliceerd.

Sugesties ITAAReactie FODStatusITAA Commentaar/Beoordeling
Voeg een document toe na het indienen van de aangifteOm ontvankelijk te zijn, moet een aangifte volledig zijn. Indien voor de aangifte bijlagen nodig zijn, moeten deze aanwezig zijn op het moment van indiening.Uitgelegd
Agenten toestaan een aangifte te wijzigen na indieningDit was toegestaan voor aangiften via Tax-on-web tot de startdatum voor aangiften zonder specifieke inkomsten (19 juli 2024).   Het is op dit moment niet mogelijk om een aangifte na deze datum te wijzigen. Indien het mogelijk zou zijn, zou immers geen enkele aangifte kunnen worden ingeschreven tussen 19 juli 2024 en de datum tot wanneer de wijzigingen nog zouden worden toegestaan.   In de komende jaren is de FOD Financiën echter van plan om de aangifte te kunnen wijzigen zolang deze niet is ingeschreven (binnen de ontwikkelingen van TOW 2.0)UitgelegdDat zou echt een grote stap vooruit zijn voor de gebruikers.
Voeg de mogelijkheid toe om de deadline vaarofgaandelijk te valideren zodra deze beschikbaar is in TOW en niet op moment van aangeven.De term “deadline” is niet gepast, het zijn aangiftetermijnen van IPP-aangiften. Deze zijn wettelijk vastgesteld afhankelijk van het type aangifte, d.w.z. voor het aanslagjaar 2024: Papieren retour: 30 juni 2024Aangifte via Tax-on-web: 19 juli 2024Aangifte via Tax-on-web met specifieke inkomsten: 16 oktober 2024   De FOD Financiën vermeldt de datum van inschrijving in de aangifte op basis van de informatie waarover zij beschikt.   Indien de aangifte specifieke inkomsten bevat waarvan de FOD Financiën niet op de hoogte is, heeft de belastingplichtige of vertegenwoordiger de mogelijkheid om dit aan te geven door het daartoe voorziene vakje aan te vinken op het einde van de aangifte. De datum wordt automatisch opnieuw berekend.   Gelet op het voorgaande, zal een aangifte die specifieke inkomsten bevat, nooit als laattijdig worden beschouwd indien deze op of vóór de daartoe voorziene datum wordt ingediend.   Anderzijds zal de FOD Financiën geen aanmaningen sturen vóór deze datum (momenteel vastgesteld op 16 oktober 2024).   Verzoeken tot extra uitstel hebben strikt genomen enkel betrekking op gevallen van overmacht of om ernstige redenen.UitgelegdHet ITAA accepteert deze keuze niet. Wij begrijpen niet wat ons ervan zou weerhouden dit recht te rechtvaardigen op de verlengde termijn vóór de aangifte en vanaf mei. Dit zou de FOD ook in staat stellen om in een eerder stadium over betrouwbaardere gegevens te beschikken. De wens van onze leden en hun klanten en vooral om meer duidelijkheid te hebben en de zekerheid dat er geen sanctie komt voor laattijdige indiening of herinnering verzonden voor 16/10
Standaardiseer de procedure voor het verlenen van vertragingen in geval van onbeschikbaarheid van de applicatieDe FOD Financiën past de engagementsverklaring toe.HangendHet standardiserene van een dag uistel voor een dag panne zou de voorspelbaarheid en dus de sereniteit op het werkveld aanzienlijk vergroten.

Gepubliceerd op

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

De ITAA-ledenstempel heeft een nieuwe plek: uw persoonlijke e-loket. Zo blijft hij voorbehouden aan ITAA-leden. Met de ITAA-ledenstempel waarmerkt u specifieke documenten voor een individuele cliënt, zodat meteen duidelijk is...
Op zaterdag 22 mei 2027 helpen accountants en belastingadviseurs bezoekers bij DPG Media in Antwerpen met hun belastingaangifte. We willen er met zoveel mogelijk experten bij zijn. Komt u ook?...
Laattijdige aangiften op laagste niveau in zes jaar: uw planning maakt het verschil Het aandeel laattijdige aangiften in de personenbelasting is gedaald tot het laagste niveau in zes jaar, en...
Op 23 oktober 2026 treden twee vernieuwde normen in werking voor opdrachten die u als gecertificeerd accountant regelmatig uitvoert. Dit verandert er, en zo bereidt u zich voor. Voor opdrachten...
Begeleidt u een cliënt die onder de Pillar 2-minimumbelasting valt? Dan krijgt u een maand extra: de aangiften voor de binnenlandse bijheffing en de IIR-bijheffing, en de kennisgeving van de...
Op dinsdag 3 november 2026 brengt de European Tax Adviser Federation belastingadviseurs, beleidsmakers en academici uit heel Europa samen in Brussel. U hoort uit eerste hand waar het Europese belastingbeleid...
Arizona, DAC8 en de verplichte e-facturatie tekenen het landschap opnieuw. En net daardoor wordt uw rol beter zichtbaar: u past de regels niet alleen toe, u vertaalt ze naar beslissingen...
Met de Wet van 18 december 2025 heeft de wetgever opnieuw gesleuteld aan de regels inzake de fiscale aftrekbaarheid van autokosten. De invoering van een nieuw fiscaal aftrekschema voor bepaalde...
Elk jaar worden in België zo’n 8.000 BV’s opgericht om samenwerkingen te structureren tussen twee of meer personen. En al te vaak zonder aandeelhoudersovereenkomst. Zonder afspraken over wie beslist, wat...
De programmawet van 30 mei 2026 (BS 1 juni 2026) voerde een correctiefactor op het niet door te storten bedrag van de bedrijfsvoorheffing. Daarnaast bevat deze wet ook bijzondere maatregelen...