Alle leden krijgen vanaf dinsdag 18 april toegang tot het ITAA-mandaatsysteem

Het is zover: de IT-afdelingen van het ITAA en de FOD Financiën hebben de laatste opmerkingen van de testkantoren verwerkt.
De tool “Mandatenbeheer” is klaar om door alle leden en hun cliënten te worden gebruikt.

Met dit artikel willen we een aantal belangrijke punten naar alle potentiële gebruikers belichten:

1. Zorg ervoor dat de gegevens van uw kantoor op het ITAA-portaal (e-loket) correct zijn.
De meeste fouten in de interactie tussen het ITAA en haar leden komen voort uit het feit dat het ITAA niet over correcte gegevens beschikt. Elk lid is verantwoordelijk voor zijn eigen gegevens!

2. Toegang medewerkers.
Medewerkers van een ITAA-kantoor kunnen uiteraard ook gebruikmaken van de tool. Daarvoor moeten ze wel gekend zijn en een eigen toegang hebben op het ITAA-portaal.

Hier leest u hoe u uw medewerkers toegang kan geven. Opgelet: vergeet deze toegang niet te verwijderen wanneer medewerkers vertrekken en niet langer gemandateerd zijn voor uw kantoor!

3. Toegang tot het mandatenbeheer.
Meld je aan via itsme of eID op het ITAA-portaal en klik op de module “Mandaten”.
Let op: indien je je aanmeldt op het ITAA-portaal via gebruikersnaam en wachtwoord, dan zal je je opnieuw moeten aanmelden met itsme of eID als je kiest voor de module “Mandaten”.

4. Handleiding mandatenbeheertool.
De tool is intuïtief en behoeft geen voorafgaande specifieke opleiding. Mocht je toch problemen ondervinden met deze gebruiksvriendelijke tool, dan kan je de bijhorende handleiding raadplegen.

5. FAQ..
Er zijn FAQ’s beschikbaar via de module “Servicedesk” op het ITAA-portaal.
Nieuwe FAQ’s zullen op basis van de binnenkomende vragen en afhankelijk van het aantal tickets, stelselmatig toegevoegd worden.

6. Wat met bestaande mandaten?
Je kan je bestaande mandaten in de tool importeren via de nieuwe knop “Mandaten->mandaten importeren”.

Vooraleer de bestaande mandaten te kunnen importeren moet je deze in CSAM exporteren (“Actieve mandaten->Resultaten van deze opzoeking downloaden”). Wanneer je een mandaat wil toevoegen aan een bestaande en geïmporteerde cliënt, word je de eerste keer gevraagd om de gegevens in te vullen van de persoon die bevoegd is om voor het cliëntbedrijf te tekenen. Deze informatie was niet bekend in CSAM maar we hebben het je gemakkelijker gemaakt.

7. Confidentialiteit.
Het ITAA kan en mag zelf geen kennis hebben noch gebruik maken van de kennis en de gegevens uit het mandatensysteem. Zo mag het ITAA bijvoorbeeld niet weten welke mandaten je kantoor heeft en/of voor welke cliënten. Enkel de beheerder en de aangeduide medewerkers van je kantoor kunnen deze gegevens zien. Het ITAA kan enkel algemene statistieken uit het systeem halen en desgevallend de noodzakelijke gegevens om de systemen goed te laten functioneren.

We zijn benieuwd naar jullie feedback waar we rekening mee zullen houden bij de volgende release!

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Stéphane De Bremaeker

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

|

Vanaf 31 januari 2024 zul je met de commerciële certificaten van Isabel en Globalsign niet meer kunnen inloggen op de e-services van de FOD Financiën. Het gaat om Intervat, Biztax, ...
FOD Financiën heeft de eerste aanslagbiljetten (belastingafrekening) verstuurd. Zoals elk jaar maken cybercriminelen daarvan gebruik om op grote schaal phishingmails te versturen. Daarin laten ze uitschijnen dat je cliënt recht...
De aangiften in de belasting niet-inwoners 2023 van je cliënten kun je indienen via MyMinfin (Tax-on-web). De uiterste datum voor het online of op papier indienen van de aangiften is 24 november 2023. De...
Het staat als een paal boven water. Elk ITAA-kantoor is druk in de weer met het halen van de fiscale deadlines voor aj. 2023. Het ITAA wenst alle leden en...
FOD Financiën is zich bewust van de digitale uitdagingen in de accountancysector en streeft naar een dienstverlening op maat van de gebruiker. Daarom startte de overheidsdienst in 2022 in samenwerking...
Wegens een overbevraging van de systemen van de FOD Financiën worden er technische problemen gemeld, bij het indienen van de aangiftes bedrijfsvoorheffing via het programma Finprof (FinprofLegacy). Gelieve later opnieuw...
Het is een jaarlijks weerkerend fenomeen. Verschillende mediagroepen helpen hun lezers, kijkers of luisteraars bij het invullen van hun belastingaangifte. Dit jaar deden de verschillende journalisten van HLN/VTM Nieuws, RTL-TVi...
Dit is een algemeen bericht naar aanleiding van feedback van onze leden. Indien je de factuur met de ledenbijdrage normaal hebt ontvangen en eventueel al hebt betaald of de betaling...
Inzake de inkomstenjaren 2020 en 2021 zal de administratie op 26 juni 2023 terug een controleactie starten voor niet-ingehouden bedrijfsvoorheffing op de bezoldigingen die worden uitbetaald aan bedrijfsleiders en zal...
FOD Financiën maakte net bekend dat de migratie naar een modernere versie van Finprof zal gebeuren tussen 11 juni en 20 juni. Meer info over de vernieuwing van Finprof is...