Biztax/TOW : Uitstel vragen door overmacht of om ernstige redenen

Vorig jaar lanceerde FOD Financiën een centraal punt waar alle uitstelaanvragen voor ernstige redenen of overmacht wat betreft de aangiftes PB, VenB, RPB, BNI-np en BNI-ven behandeld worden. Dit gebeurde onder andere op vraag van ITAA-leden die voorgaande jaren met overmacht geconfronteerd werden. Dit eenvoudig systeem moet zorgen voor een menselijke aanpak maar ook voor een coherent beleid.

Hoe een aanvraag indienen?

Op de website van FOD Financiën kunt u vanaf 09/09/2024 een termijn aanvragen voor AJ 2024 via dit formulier. Enkel de aanvragen via dit formulier zullen behandeld worden. Op die manier kan een centraal team de aanvragen behandelen om een gelijk speelveld te garanderen.

U kunt uw aanvraag indienen

  • voor één belastingplichtige

In dit geval krijgt u onmiddellijk een ontvangstbewijs, en zo snel mogelijk de beslissing en de uiterlijke indieningsdatum.

  • voor een groep belastingplichtigen

Die mogelijkheid is speciaal voorzien in het geval een mandataris (vb. de zaakvoerder van een belastingadvieskantoor met 3 medewerkers) geconfronteerd is met overmacht of ernstige redenen (vb: werkongeschikt wegens een auto-ongeval) en dus een heel aantal aangiftes niet tijdig zal kunnen afwerken.

In dat geval, dien slechts 1 (gegroepeerde) aanvraag in per ernstige reden. Dit bespaart tijd voor u en voor de verwerking en opvolging nadien.

Net zoals vorig jaar verloopt een gegroepeerde aanvraag in meer stappen:

  1. U vult het formulier in met de reden 
  2. U ontvangt per mail een ontvangstbevestiging met een Excel-bestand
  3. U antwoordt op deze mail en met als bijlage het Excel-bestand dat u aanvult met de dossiers waarvoor u uitstel wenst en de limietdatum die u voorstelt per dossier. Voor belastingplichtigen die samen belast worden in de PB of BNI is het voldoende om 1 van beide partners te vermelden
  4. U ontvangt via mail de beslissing en uiterlijke indieningsdatum per belastingplichtige. In een eerste fase zal dit via een tabel in de mail zijn (die kan u eenvoudig kopiëren in Excel indien gewenst). Later zal dit opnieuw via een bijlage in Excel zijn.

(!) Belangrijk voor een snelle verwerking is dat u gewoon antwoordt op de mail en geen wijzigingen aanbrengt in het onderwerp van de mail of de naam van het Excel-bestand. Op die manier kan uw Excel-bestand gemakkelijk gekoppeld worden aan uw aanvraag.

Enkele aandachtspunten:

  • Vermeld duidelijk de redenen van uw aanvraag. Nieuw is dat vanaf dit jaar een aantal redenen opgenomen zijn in een uitklaplijst. Naargelang de reden zal bijkomende informatie gevraagd worden zodat de aanvraag zo snel en uniform mogelijk kan behandeld worden.
  • Bezorg het Excel-bestand binnen de 5 werkdagen om te vermijden dat de aanvraag geweigerd wordt en u een nieuwe aanvraag moet doen.
  • Voorzie een evenwichtige en realistische spreiding in functie van de opgegeven reden als u uitstel vraagt voor meerdere dossiers.
  • Dien uw aanvraag in voor het verstrijken van de normale aangiftetermijn. Laattijdige aanvragen worden geweigerd.
  • Wacht niet tot de limietdatum om uw vraag tot uitstel in te dienen. De FOD Financiën zal er alles aan doen om de aanvragen binnen de 3 werkdagen te behandelen. Ter info, vorig jaar is gebleken dat er een toevloed aan aanvragen is op de belangrijke limietdata zelf (tot meer dan 1.000 aanvragen per dag). Dergelijke aantallen maken een behandeling binnen de 3 werkdagen onmogelijk en geven dus aanleiding tot extra onzekerheid voor de werking van uw kantoor.

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Alexis de Biolley
FOD Financiën - SPF Finances

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Gezien de vele vragen die bijlage 270B MLH oproept, onder andere bij ITAA-leden, publiceert de FOD een aanvullende toelichting op Fisconetplus. https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public/fisconet/document/0b6f8b43-ef67-42c5-b344-69c21a3b6f41
Wat betreft mandatarissen waren ongeveer 50% van het totaal aantal verwachte aangiften op 16/9 reeds ingediend.
De Algemene Administratie Inning & Invordering (AA I&I) van FOD Financien wenst ITAA-leden te informeren dat Finprof op 27/9 afgesloten wordt voor aangiftes van 2023. 30/08/2024 – Afsluiten programma enkel...
Op maandagochtend, 26 augustus, hebben veel ITAA-leden de servicedesk gemeld dat de toegang tot de FOD-mandaten verstoord waren, waardoor de voortgang van werkzaamheden op aangiften en balansen voor veel gebruikers...
Op verzoek van ITAA-leden die reageerden op onze vorige blogpost, verduidelijkt de FOD nu op de Intervat-pagina dat het niet nodig is om de betrokken aangiften die ingediend werden vóór...
FOD Financiën wenst uw aandacht vestigen op voorziene wijzigingen voor de Prorata-sectie voor gemengde en gedeeltelijke belastingplichtigen. Meer info werd op 30 juli gepubliceerd op hun website Intervat | FOD...
De interestvoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties werd op 30 juli gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.De rentevoet is vastgelegd op 12,5% voor de tweede helft van 2024. De tekst van de...
In het advies over de invoering van de verplichte elektronische facturatie in de B2B rapporteert de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) over de omvang van de...
Na de lange onderbreking van de dienstverlening op 3 en 4 juli eiste het ITAA een reactie van de FOD en het kabinet van de aftredende minister. De minister heeft...
Minder dan vijftien dagen voor een deadline van TOW zijn we gedwongen onze bezorgdheid te uiten over het verloop van de aangifteperiode. Onze diensten merken een hoog aantal meldingen van...