Mededeling van de CFI aan de onderworpen entiteiten – goAML last update

Zoals u zeker hebt gehoord, werkt de CFI al enkele maanden aan het ontwikkelen van een nieuw webportaal om uw meldingen van verdachte verrichtingen te ontvangen.

Sinds 1 februari 2023 heeft de CFI zich aangesloten bij een community van meer dan 60 landen die werken met de goAML-applicatie.

goAML is een stabiele tool die ontwikkeld is door het Bureau van de Verenigde Naties voor drugs en criminaliteit (UNODC) en specifiek bedoeld is voor financiële-inlichtingeneenheden (FIE’s),

goAML biedt veel FIU-specifieke voordelen, maar goAML is ook een moderne en gebruiksvriendelijke tool die vooruitgang voor de melders biedt:

  • een gebruiksvriendelijker webportal voor de communicatie van uw vermoedens van witwassen en terrorismefinanciering via een webformulier, het laden van een pre-filled xml en een webservice
  • een intern berichtensysteem (interne mailbox of “messageboard”) dat een efficiëntere en veiligere communicatie tussen alle betrokken partijen mogelijk maakt (CFI en onderworpen entiteiten, CFI en gerechtelijke autoriteiten, enz.);
  • de mogelijkheid om zelf de contactgegevens van uw instelling en contactpersonen eenvoudig te wijzigen.

Zoals een paar weken geleden aangekondigd, zal de effectieve implementatiefase van goAML binnenkort van start gaan. De CFI heeft besloten om goAML vanaf 1/06/2024 te gebruiken.

Vanaf 1/06/2024 zal de oude Oris-webapplicatie niet meer gebruikt kunnen worden en zal de CFI geen meldingen op papier meer accepteren. Enkel de nieuwe goAML-applicatie kan vanaf dan gebruikt worden om uw meldingen te verzenden.

De komende maanden worden de nodige instructies, trainingen en online begeleiding over het gebruik van de goAML-applicatie ter beschikking gesteld. Via een registratieprocedure zal u zelf uw instelling en contactpersonen kunnen registreren.

Vanaf vandaag zal de CFI u regelmatig op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de lancering van goAML en de registratieprocedure. Een pagina op onze website www.ctif-cfi.be zal voortaan volledig gewijd zijn aan communicatie over goAML. Aarzel niet om deze regelmatig te raadplegen.

Voor melders met een groot aantal meldingen die hun meldingsproces verder willen automatiseren, werd een document “Standard Reporting Specificaties (xsd)” opgesteld. Dit is een richtsnoer met een volledige beschrijving van elk xml-element en is beschikbaar op verzoek (info@ctif-cfi.be).. Hierin staan meer details over de informatie die wordt gebruikt in het schema van onze meldingsformulieren en is bedoeld om de verschillende IT-teams te helpen bij hun ontwikkeling.

Brussel – 21/02/2024

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

CFI CTIF

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Een vijftiental ITAA-leden hebben op 25 mei als expert deelgenomen aan de ‘Belastingmarathon’ van HLN en VTM Nieuws in Antwerpen. Twaalf uur lang werden belastingbetalers geholpen door door experts van...
De komende omzetting naar Belgische wetgeving van de Europese Richtlijn (EU) met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (CSRD) opent nieuwe perspectieven voor ITAA-leden. Accountants en belastingconsulenten zullen steeds vaker gevraagd...
Wij zijn verheugd om u mee te delen dat het ITAA samen met de Antwerp Management School (AMS) vanaf 9 oktober een masterclass Vermogensplanning voor Accountants en Belastingadviseurs organiseert. Na de succesvolle...
Meer dan ooit staan de beroepsbeoefenaars van het ITAA de ondernemers bij in een breed scala aan uitdagingen. Vanaf 2024 komt daar een belangrijke verandering in. ITAA-leden zullen nu naast...
Op 6 mei 2024 werd het startschot gegeven voor de eerste online examens op afstand bij het ITAA. Onze kandidaten konden zich vooraf inschrijven voor het bekwaamheidsexamen, wat op het...
Sinds de opening van TOW ontvangt het ITAA heel wat meldingen via leden over problemen die het aangifteproces bemoeilijken. Het meest recente overzicht ervan is op het ITAA-portaal beschikbaar via...
De FOD Financiën heeft beslist de mandaten wat betreft de PB aan te passen nadat het ITAA reeds in het verleden had gevraagd om deze mandaten te rationaliseren en begrijpbaar...
Het ITAA studentencongres zal dit jaar op 7 november plaatsvinden.  De hoogdag voor alle ITAA-leden is op 8 november.  Ons team wil zoveel mogelijk onderwijsinstellingen en dienstverleners uit onze sector...
Maakt u zich zorgen over de verplichting om tegen 2026 over te schakelen naar elektronisch factureren?  Het ITAA organiseert een webinar om uw zorgen over de integratie van gestructureerde e-facturatie...
Eind mei heeft confrater Etienne Claes het tweede deel van de training ‘onafhankelijke bestuurder’ afgerond voor Accountants – leden van de ‘Orde van Accountants van Marokko’ (OEC) in Casablanca. 34...