UPDATE 12/04/2024: FOD Financiën laat ons weten dat de beschrijving van de rollen werd aangepast.
UPDATE 04/04/2024: OPGELET: de beschrijving van de rollen in de applicatie eGov is niet correct. Het ITAA vroeg dat dit snel aangepast zou worden. Hieronder een screenshot van de correcte rol met incorrecte beschrijving. Het ITAA eist, zoals altijd, dat dergelijke wijzigingen VOORDIEN met gebruikers worden afgetoetst
Sinds het wegvallen van de commerciële certificaten is het inloggen in de applicatie FINPROF veranderd. Het ITAA merkt wel via de servicedesk dat er heel wat onduidelijkheid blijft bestaan ronde deze nieuwe methode, vandaar deze poging tot verduidelijking.
Om aangiftes FINPROF voor cliënten in te dienen is het nu noodzakelijk om via het eGov Rollenbeheer medewerkers de rollen “FOD Fin Mandaatuitvoerder + Mandaatuitvoerder Finprof” toe te kennen. Opgelet deze rol moet u van u eigen belastingadvies of accountancy onderneming krijgen, u krijgt natuurlijk best niet het rol van uw cliënt. Houders van deze rol kunnen niet de eigen Finprof aangiftes van het kantoor inkijken, daarvoor is de rol “Finprof eigen onderneming” nodig.
Dit werd door FOD Financien ook via een update op de website van Finprof kenbaar gemaakt. De FOD stelde eind januari deze handleiding ter beschikking.
Zie ook de pagina van de Finprof mandaten voor de interactie tussen Finprof rollen (toekenning binnen een onderneming) en mandaten (toekenning aan een 3de).
Uit de feedback van leden merkte het ITAA dat ook zaakvoerders en zelfs eenmanszaken zichzelf de rol “Finprof Thirdparty” moeten toekennen voor hun eigen onderneming, dit is volgens het ITAA onnodige overlast. Het ITAA verzoekt de FOD dus ook om zaakvoerders zo snel mogelijk standaard houders van deze rol te maken.
Dank aan de leden die hebben bijgedragen aan dit artikel.