NIEUW: FINPROF aangiftes indienen voor een cliënt : gebruik de rol Finprof “thirdparty”

UPDATE 12/04/2024: FOD Financiën laat ons weten dat de beschrijving van de rollen werd aangepast. 

UPDATE 04/04/2024: OPGELET: de beschrijving van de rollen in de applicatie eGov is niet correct. Het ITAA vroeg dat dit snel aangepast zou worden. Hieronder een screenshot van de correcte rol met incorrecte beschrijving.  Het ITAA eist, zoals altijd, dat dergelijke wijzigingen VOORDIEN met gebruikers worden afgetoetst 

Sinds het wegvallen van de commerciële certificaten is het inloggen in de applicatie FINPROF veranderd.  Het ITAA merkt wel via de servicedesk dat er heel wat onduidelijkheid blijft bestaan ronde deze nieuwe methode, vandaar deze poging tot verduidelijking.

Om aangiftes FINPROF voor cliënten in te dienen is het nu noodzakelijk om via het eGov Rollenbeheer medewerkers de rollen “FOD Fin Mandaatuitvoerder + Mandaatuitvoerder Finprof” toe te kennen. Opgelet deze rol moet u van u eigen belastingadvies of accountancy onderneming krijgen, u krijgt natuurlijk best niet het rol van uw cliënt. Houders van deze rol kunnen niet de eigen Finprof aangiftes van het kantoor inkijken, daarvoor is de rol “Finprof eigen onderneming” nodig. 

Dit werd door FOD Financien ook via een update op de website van Finprof kenbaar gemaakt. De FOD stelde eind januari deze handleiding ter beschikking. 

Zie ook de pagina van de Finprof mandaten voor de interactie tussen Finprof rollen (toekenning binnen een onderneming) en mandaten (toekenning aan een 3de).

Uit de feedback van leden merkte het ITAA dat ook zaakvoerders en zelfs eenmanszaken zichzelf de rol “Finprof Thirdparty” moeten toekennen voor hun eigen onderneming, dit is volgens het ITAA onnodige overlast. Het ITAA verzoekt de FOD dus ook om zaakvoerders zo snel mogelijk standaard houders van deze rol te maken.

Dank aan de leden die hebben bijgedragen aan dit artikel. 

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

Alexis de Biolley

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Onlangs hebben wij u geïnformeerd dat de OECCBB en 6 van hun leden een procedure in kortgeding tegen het ITAA hebben ingesteld met de vraag de beslissingen die op de...
Voor het derde jaar op rij wordt de E-Invoicing Award uitgereikt door Heliview op 22 oktober 2024 in Bluepoint Brussel. Deze prijs erkent organisaties die het voortouw nemen op het...
Accountancy Europe interviewde enkele bestuursleden in samenwerking met Chapter zero Brussels, ECIIA en ecoDa om de integratie van duurzaamheid in hun processen te bespreken en de belangrijkste punten van de...
Aan de vooravond van de verplichte elektronische facturatie heeft FOD Financiën informatie over vragen die u of uw cliënten kunnen hebben gepubliceerd. Met behulp van deze communicatie en de tools...
De landingspagina is beschikbaar. Op deze webpagina verschijnt alle informatie omtrent het nieuwe ITAA-portaal dat vanaf 6 augustus in werking treedt. We verzoeken alle ITAA-leden om regelmatig de landingspagina te bezoeken om...
Sinds het begin van het jaar zijn verschillende nieuwe modellen en formulieren beschikbaar op BeExcellent. Heb je ze al kunnen raadplegen en in je praktijk kunnen toepassen? Beroepsdocumentatie 2024 Het...
In het advies over de invoering van de verplichte elektronische facturatie in de B2B rapporteert de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) over de omvang van de...
Op 24 juni 2024 nam de Europese Unie een veertiende pakket sancties aan. Meer informatie vindt u op de pagina ‘sanctiepakketten‘. Zie ook: Artikel Europese Commissie: Ruslands aanvalsoorlog tegen Oekraïne:...
Vanaf 1 juli 2024 zijn zelfstandigen en ondernemingen in de bouw- en schoonmaaksector verplicht om hun helpers en werkende vennoten in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Daarnaast...
Samengevat De eStox update was gericht op het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid, het toevoegen van automatische toegang voor vaste vertegenwoordigers en het synchroniseren van de informatie van de vennootschap met...