Accountants en belastingadviseurs stomen ondernemingen klaar voor e-invoicing, 75% moet nog stappen zetten

Brussel, 12 december 2024 – Vanaf 1 januari 2026 zijn Belgische btw-plichtige bedrijven verplicht om gestructureerde elektronische facturen te versturen en te ontvangen. Deze maatregel maakt deel uit van een bredere digitale transformatie die bedrijven efficiënter, transparanter en competitiever moet maken. Het Institute for Tax Advisors and Accountants (ITAA) en Unifiedpost (Billtobox) voerden samen een bevraging uit onder accountants om de huidige status en uitdagingen in kaart te brengen. Uit de antwoorden blijkt dat bijna 25% van de bedrijven momenteel al een oplossing gebruikt, wat wijst op een uitdaging in de voorbereiding op deze overgang. 

Een gemengd beeld van de voorbereidingen op e-facturatie

De bevraging biedt een scherp inzicht in hoe bedrijven en accountants zich voorbereiden op de e-facturatieverplichting die in 2026 ingaat. Ongeveer 25% van de bedrijven blijkt momenteel klaar te zijn om gestructureerde elektronische facturen te versturen en te ontvangen. Dit betekent dat het overgrote deel van de Belgische bedrijven nog een inspanning moet leveren om tijdig klaar te zijn. 

Ook belastingadviseurs en accountants signaleren deze uitdagingen: 70% geeft aan dat minder dan een kwart van hun klanten voorbereid is op de overgang naar e-facturatie. Toch nemen accountants en belastingadviseurs hun verantwoordelijkheid in deze transitie, want 95% van hen geeft aan actief hun klanten te informeren over de nieuwe verplichtingen en mogelijkheden. Voor de doorsnee KMO is de overgang niet zo moeilijk. 

“De overstap naar e-facturatie lijkt misschien een grote verandering, maar in de praktijk is het eenvoudig te implementeren,” zegt Christophe Vanhoutte, Country Manager België bij Unifiedpost. “Met gebruiksvriendelijke tools zoals Billtobox en de begeleiding van hun accountant, kunnen ondernemers snel aan de slag. Het is een slimme stap die niet alleen helpt om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen, maar bedrijven ook tijd en middelen bespaart.” 

De meeste accountants en belastingadviseurs hebben al concrete stappen gezet. Zo heeft 47% al een oplossing die ze hun klanten kunnen aanbieden. Het overgrote deel heeft een actieplan opgesteld om e-invoicing bij hun klanten te implementeren of zal dit op korte termijn doen.  Daarnaast geeft 58% van de accountants aan vertrouwen te hebben in een succesvolle overstap naar e-facturatie. En terecht: niemand heeft vandaag nog nostalgie naar papieren bankafschriften, binnenkort zal hetzelfde gelden voor facturen.

Accountants als drijvende kracht achter de transitie

Met nog iets meer dan een jaar te gaan, is snelle actie noodzakelijk. Accountants spelen hierbij een sleutelrol in drie belangrijke domeinen: 

  • Informatievoorziening: 95% van de accountants neemt actief de verantwoordelijkheid om klanten bewust te maken van de verplichting en voordelen van e-facturatie. 
  • Implementatie van systemen: Hoewel 47% al systemen heeft geïmplementeerd voor klanten, is verdere begeleiding essentieel om meer bedrijven klaar te maken. 
  • Begeleiding tijdens de transitie: Accountants fungeren als partners die bedrijven ondersteunen bij het kiezen van de juiste tools en het aanpassen van hun processen. 

Volgens Bart Van Coile, voorzitter van het ITAA: “De overgang naar e-facturatie is een verplichting, maar ook een kans voor bedrijven om hun processen te optimaliseren. Het is essentieel dat bedrijven nu in actie komen om de deadline van 2026 te halen. Accountants en belastingadviseurs spelen hierin een cruciale rol door bedrijven te begeleiden. Dat blijkt uit het feit dat 85% van de leden een actieplan heeft opgesteld of dit op korte termijn zal doen.” 

Conclusie: tijd voor actie 

Met de invoering van de e-facturatieplicht op 1 januari 2026 moeten Belgische bedrijven zich snel voorbereiden. Accountants en belastingadviseurs spelen hierbij een sleutelrol door bedrijven te ondersteunen in het kiezen en implementeren van systemen en hen te begeleiden tijdens de transitie.

Meer informatie 

De volledige resultaten van de bevraging zijn beschikbaar in de bijlage.

Over ITAA en Unifiedpost Group 

Sinds 2017 werken ITAA en Unifiedpost Group, het moederbedrijf achter Billtobox, samen om accountants en ondernemers te ondersteunen bij de overstap naar e-facturatie. Dit partnerschap biedt veilige, flexibele en betaalbare oplossingen om bedrijven klaar te maken voor de toekomst met respect voor de wetgeving, de onafhankelijkheid en het beroepsgeheim van ITAA-leden.

Het ITAA staat in voor de organisatie van de beroepen van accountant en belastingadviseur, met inbegrip van de toegang tot het beroep, het beheer van het openbaar register en het toezicht op de beroepsuitoefening. Het ITAA vertegenwoordigt bijna 15.000 leden (natuurlijke personen), waarvan ongeveer 3.500 stagiairs. Samen met het personeel in de kantoren zijn er ongeveer 35.000 mensen tewerkgesteld in de sector. Deze 35.000 personen staan ten dienste van 99% van de ondernemingen in België, in het bijzonder de kmo’s. De ITAA-leden zijn onderworpen aan strikte deontologische regels en aan regels van vakbekwaamheid die de kwaliteit van hun advies en hun onafhankelijkheid waarborgen. Hiermee wordt ook het algemeen belang gediend. 

Unifiedpost is een toonaangevend cloudgebaseerd platform voor zakelijke diensten aan kmo’s, gebaseerd op “Documenten”, “Identiteit” en “Betalingen”. Unifiedpost beheert en ontwikkelt een 100% cloudgebaseerd platform voor administratieve en financiële diensten dat realtime verbindingen mogelijk maakt tussen klanten, leveranciers, partners en andere partijen in de financiële waardeketen. Met zijn one-stop-shop oplossingen wil Unifiedpost administratieve en financiële processen eenvoudig en slim maken voor zijn klanten. 

Gepubliceerd op

Door auteur(s)

ITAA
Billtobox

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

De FOD Financiën informeert ons dat de module waarmee kleine ondernemingen zich in één of meer andere lidstaten onder het nieuwe “kmo-regime” kunnen laten registreren, vanaf 3 maart 2025 beschikbaar...
De aantrekkelijkheid van onze beroepen is een prioriteit! Met dit in gedachten heeft het Instituut een module ontwikkeld op www.itaa.be waarmee studenten uit het middelbaar en hoger onderwijs hun zoektocht...
De feedback uit het veld is eenduidig: ondernemers en economische  beroepsbeoefenaars worden steeds vaker geconfronteerd met het lukraak toepassen van buitensporige belastingverhogingen. Geconfronteerd met de heropleving van dit fenomeen, hebben...
Samen met onze partner Banqup (voordien Billtobox) willen we graag de sector peilen over de overstap naar e-invoicing in België. We zijn benieuwd of u als accountant of belastingadviseur klaar...
Op 29 en 30 oktober ontving onze servicedesk verschillende meldingen van storingen. Na contact tussen de helpdesk en de FOD bleken de meeste storingen tegen de middag opgelost. Zoals steeds...
De moeilijkheden die we de laatste tijd ondervonden met de applicaties van de fiscus en die het ons moeilijk maakten om ons beroep uit te oefenen, hebben geleid tot een...
Vanaf 1 januari 2026 bent u verplicht over te stappen naar e-facturatie. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan. U hebt...
De B2B e-facturatieverplichting treedt in werking op 1 januari 2026, bijna negen jaar na de aankondiging van de lancering van Billtobox door het ITAA (toen nog IAB) en Unifiedpost. De...
Vorig jaar lanceerde FOD Financiën een centraal punt waar alle uitstelaanvragen voor ernstige redenen of overmacht wat betreft de aangiftes PB, VenB, RPB, BNI-np en BNI-ven behandeld worden. Dit gebeurde...
De Algemene Administratie Inning & Invordering (AA I&I) van FOD Financien wenst ITAA-leden te informeren dat Finprof op 27/9 afgesloten wordt voor aangiftes van 2023. 30/08/2024 – Afsluiten programma enkel...