Wat is er veranderd voor de ITAA-mandatentoepassing?

Belangrijkste verbeteringen:

  • Het is nu mogelijk om duizenden mandaten in één keer te importeren.
  • De volgende handelingen kunnen nu in bulk: aanmaken, archiveren, sorteren en filteren van mandaten.
  • Het is mogelijk een herinnering te sturen naar uw klant voor een mandaat dat in afwachting van goedkeuring is.

Mandaten importeren

Het importproces is aanzienlijk verbeterd. Vroeger kon u slechts enkele honderden mandaten per keer importeren. Dit werd nu opgetrokken naar duizenden mandaten in één keer importeren. Concreet zal u een mail krijgen van wanneer de import gestart is en een bevestigingsmail wanneer deze voltooid is, zie onderstaande voorbeeldmails.

Om duidelijk weer te geven welke status een mandaat heeft, zijn er ook twee nieuwe statussen in de applicatie:

  •  ‘In behandeling’ wil zeggen dat het mandaat in de wachtrij staat om verzonden te worden naar FOD Financiën.
    • ‘Aan het verzenden’ wil zeggen dat het mandaat op dit moment verzonden wordt naar FOD Financiën.

Mandaten aanmaken, archiveren, sorteren en filteren in bulk

Om het mogelijk te maken verschillende taken op het platform in bulk uit te voeren, zijn er nieuwe opties toegevoegd.

Selectievakjes
Dankzij de selectievakjes kan u meerdere cliënten tegelijk selecteren. Hierdoor kan u voor geselecteerde cliënten in één keer dezelfde nieuwe mandaten aanvragen door op ‘nieuw mandaat’ te klikken. U kan voor maximaal 100 cliënten tegelijkertijd dezelfde mandaten aanvragen.

 

Mandaten aanmaken

Het is ook mogelijk vanuit de mandaten te vertrekken in plaats van de cliënten. Zo kan u voor één mandaataanvraag dus meerdere cliënten, zowel natuurlijke personen als rechtspersonen, selecteren. De mandaten die geselecteerd worden in de tab ‘natuurlijk persoon’ worden alleen aangevraagd voor de natuurlijke personen. De mandaten die geselecteerd worden in de tab ‘rechtspersoon’ worden alleen aangevraagd voor de rechtspersonen.

Mocht u een cliënt willen verwijderen uit de mandaataanvraag, kan u eenvoudigweg op het rode kruisje klikken. Een cliënt toevoegen kan via de knop ‘client toevoegen’.

Filter

Er is een nieuwe filter toegevoegd, met name ‘zonder mandaat …’. Wanneer u op deze knop klikt en een mandaattype selecteert, worden alle cliënten getoond die het geselecteerde mandaat niet hebben. Vervolgens kan u al deze cliënten tegelijkertijd selecteren via de selectievakjes en vervolgens op ‘nieuw mandaat’ klikken om voor deze cliënten dit mandaat aan te vragen.

Archiveren

Het is nu eveneens mogelijk om mandaten te archiveren. Mandaten die gearchiveerd worden, zullen niet meer zichtbaar zijn in de mandatenlijst. Indien u deze toch opnieuw wenst te bekijken, kan u bovenaan de mandatenlijst filteren op status ‘gearchiveerd’, waarna alle gearchiveerde mandaten terug in de lijst zullen getoond worden. Enkel mandaten met de status ‘beëindigd’, ‘afgewezen’ en ‘fout’ kunnen gearchiveerd worden.

Emailherinneringen

Het is nu mogelijk om de cliënt via e-mail te verwittigen dat een mandaat nog steeds in afwachting van goedkeuring staat. Klik hiervoor op het ‘e-mail’-icoontje in de mandatenlijst of onderaan op de knop ‘verwittig cliënt’ in de detailpagina van het mandaat. U kan dit per mandaat één keer per dag uitvoeren.

Gepubliceerd op

Categorieën

Tags

Sharing

Gerelateerde artikelen

Nu de voorbereidende documenten zijn gepubliceerd is de opening van Tax-on-web ook bekendgemaakt op de website van FOD Financien (en hieronder). Het PB-seizoen begint dus op 28 april. Wij wensen...
De FOD Financiën en de FOD Economie lanceren een nationale campagne om ondernemers aan te moedigen over te schakelen op elektronische facturatie (e-invoicing). Als ITAA-lid kunt u hierbij een belangrijke...
De nood aan administratieve vereenvoudiging van regels is hoog. Vandaar dat het ITAA in samenwerking met minister van Financiën Jan Jambon een enquête heeft gelanceerd. Gelieve jullie voorstellen tot administratieve...
Ter ondersteuning van bedrijven en alle betrokkenen stelt de FOD financiën een communicatietoolkit omtrent e-invoicing ter beschikking. Hierin vindt u communicatiemateriaal dat u kunt gebruiken om uw cliënten te informeren...
Het koninklijk besluit van 25 maart 2025 heeft een wijziging aangebracht in de nationale lijst van personen en entiteiten die het voorwerp zijn van specifieke beperkende maatregelen met het oog...
Een succesvolle ruling, aangevraagd door het ITAA, verduidelijkt dat ITAA-leden die aangesloten zijn bij de collectieve polis geen verzekeringstaks moeten betalen op hun premie. Door een wetswijziging was het onzeker...
De afgelopen periode heeft het ITAA meldingen ontvangen van leden over de wijzigingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), die langer duren dan gewoonlijk. Zelfs na de publicatie in het...
Wegens een technisch probleem heeft FOD Financiën de traditionele uitnodiging om voorafbetalingen uit te voeren nog niet verzonden. We wensen al onze leden attent te maken dat de deadline voor...
Het ITAA is op zoek naar 20 ITAA-leden met kennis van personenbelasting die een halve dag (van 8u tot 12u of van 12u tot 20u) kunnen vrijmaken om Vlamingen te...
De recente invoering van de nieuwe verplichtingen inzake BTW volgens het werkelijk gebruik stuit op het werkveld op moeilijkheden doordat de processen en applicaties niet tijdig aangepast konden worden.  ...